ضربه انتخاباتی حزب دموکرات به کلینتون

گروه بین‌الملل- رهبران حزب دموکرات به تقسیم نتایج انتخابات در دو ایالت فلوریدا و میشیگان به مجموع آرای انتخابات نمایندگی دیروز رای دادند و به این ترتیب باراک اوباما را در آستانه راهیابی به دور دوم قرار دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس اعضای کمیته قوانین حزب دموکرات موافقت کردند تا نتایج انتخابات در دو ایالت میشیگان و فلوریدا را به رسمیت بشناسند. با اینکه خانم کلینتون تلاش زیادی دارد تا حزب را متقاعد کند که پیروزی وی در این دو ایالت را به حسابش واریز کنند، به نظر می‌رسد ملاحظات دیگری برای پذیرفتن انتخابات در این دو ایالت بزرگ دارد. این دو ایالت در مجموع ۴۴ کارت الکترال در انتخابات دور دوم دارند و حزب دموکرات تمایل نداشت این امتیاز را به رقیب خود واگذار کند.

کمیته قوانین دموکرات رای داد که هیات‌های نمایندگی این دو ایالت، هر یک نصف یک رای محاسبه شوند و به هیات‌های نمایندگی کاندیداها اضافه شوند و این شرط به این دلیل اتخاذ شد که حزب در زمان برگزاری انتخابات در این دو ایالت از کاندیداها خواسته بود تا از شرکت‌ در انتخابات اجتناب کنند و باراک اوباما به تصمیم حزب احترام گذاشته و نام خود را از فهرست کاندیداها حذف کرده بود.

بر اساس این طرح هیلاری کلینتون، ۶۹رای در میشیگان و ۱۰۵رای در فلوریدا به دست آورد و باراک اوباما ۵۹رای در میشیگان و ۶۷ رای در فلوریدا. اما با توجه به تصمیم حزب سرانجام باراک اوباما ۳۲ هیات نمایندگی شامل هیات‌های نمایندگی سوپر در میشیگان و ۳۶ هیات نمایندگی در فلوریدا به دست آورد. خانم هیلاری کلینتون ۳۸ هیات نمایندگی در میشیگان و ۵۶ هیات نمایندگی در فلوریدا به دست آورد. به این ترتیب مجمع هیات‌های نمایندگی باراک اوباما به ۲۰۵۲رای رسید و خانم کلینتون به ۱۸۷۷هیات نمایندگی. کمیته قوانین حزب دموکرات همچنین حد نصاب رسیدن به دور نهایی را به ۲۱۱۸رای افزایش داد.

کمیته قوانین حزب اعلام کرد، خانم کلینتون حق اعتراض و فرجام خواهی دارد و گروه نمایندگی کلینتون نیز اعلام کرد آنها به کمیته حقیقت یاب حزب از رای صادره شکایت خواهند برد. با این همه به نظر می‌رسد که رای صادره تغییر پیدا کند. رهبران حزب سعی دارند تا پرونده رقابت‌های انتخاباتی حزب دموکرات را تا پایان این هفته ببندند و خود را مهیای رقابت انتخابات نوامبر با جمهوری‌خواهان کنند. تینا فلورنوی که نماینده کلینتون در شکایت به کمیته قوانین حزب بود، گفت خانم کلینتون از نتیجه‌ این تقاضا ناراضی است اما می‌داند که کلینتون راهی جز پذیرفتن رای کمیته قوانین ندارد. وی گفت من قوانین را می‌فهمم. من می‌توانم بگویم حزب با این رای می‌خواست فلوریدا و میشیگان را هم در برگیرد. وی افزود من امیدوارم همکارانم رای متفاوتی بدهند.

باراک اوباما که در حال تبلیغات در داکوتای جنوبی بود گفت، هدف اصلی ما حل اختلاف و جلوگیری از رنجیدگی مردم فلوریدا و میشیگان بود. وی افزود: من خوشحالم که کمیته ملی حزب در این باره تلاش کرد و سرانجام توافقی حاصل شد. من امیدوارم ما بتوانیم بر روی جریان رقابت تمرکز کنیم به جای اینکه با این جریان مخالفت کنیم. اوباما رای کمیته قوانین را رای منصفانه‌ای دانست که به مردم فلوریدا و میشیگان اجازه داد در فرآیند انتخاب نامزد ریاست جمهوری مشارکت کنند.

در طول جلسه کمیته قوانین، هواداران کلینتون فریاد دنور دنور سرداده بودند. جلسه حزب در دنور قرار است در ماه اوت برگزار شود و کلینتون تهدید کرده است تا ماه اوت رقابت را ادامه می‌دهد. این در حالی است که سران حزب دموکرات با پایان گرفتن انتخابات مقدماتی در این هفته از مقامات و اعضای حزب خواسته‌اند تا آخر این هفته رای خود را بدهند تا جلسه حزب در دنور به چگونگی آماده شدن برای انتخابات پاییز اختصاص یابد و دعوای رقابت درون حزبی را پایان دهد. در مرحله پایانی انتخابات مقدماتی قرار است پس از داکوتای شمالی که دیروز رای دادند مردم مونتانا و داکوتای جنوبی فردا به پای صندوق‌های رای بروند. انتظار نمی‌رود باراک اوباما که برای راهیابی به دور دوم ۴۸ هیات نمایندگی لازم دارد، بتواند در این سه انتخابات به حد نصاب دست یابد، هیات‌های نمایندگی سوپر می‌تواند وی را تا پایان هفته به انتخابات پاییز پرتاب کند و خانم کلینتون را با همه جوش و خروش و سماجت جا بگذارد.