اوباما به دنبال معاون اول نظامی است

گروه بین‌الملل- باراک اوباما، کاندیدای حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری که این روزها باید معاون اول برای خود معرفی کند، در پی معرفی یک ژنرال بازنشسته برای این سمت است. به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما که به دلیل مواضع ضدجنگ خود مورد انتقاد رقبای خود قرار دارد که وی را متهم می‌کنند ، به دلیل بی‌تجربگی نمی‌تواند به مسائل امنیتی فکر کند، درصدد است تا بامعرفی یک نظامی بازنشسته به سمت معاون اولی، این نقیصه را در رقابت پاییز با جمهوری‌خواهان جبران کند. باراک اوباما که به دلیل جوانی، سابقه نظامی در کارنامه خود ندارد و از طرفی شعار ضدجنگ داده است برای اینکه بتواند در دور دوم با رقیب خود که قهرمان جنگ ویتنام است و هنوز مستمری مخصوص قهرمانان جنگ را دریافت می‌کند توان مبارزه پیداکند، می‌خواهد با معرفی یک ژنرال در سمت معاون اول، امتیاز قهرمان جنگ بودن او را کمرنگ کند.

در روزهای اخیر ستاد انتخابات اوباما ملاقات‌هایی را با چند ژنرال نظامی بازنشسته و از طرفی برخی مقامات حزب داشته‌اند. تاکنون این ستاد نام خاصی را منتشر نکرده است، اما به نظر می‌رسد وسلی کلارک ۶۳ ساله که فرمانده سابق نیروهای ناتو در کوزوو بوده است یکی از این کاندیداها است. وی که در سال ۲۰۰۴، رقیب جان‌کری در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری بود، از حامیان هیلاری کلینتون و نیز از مشاوران امنیتی او به شمار می‌رفت. بیل ریچاردسون ۶۰ ساله، فرماندار نیومکزیکو و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از دیگر کسانی است که نامش برای معاون اولی این روزها بر سر زبان‌ها است. وی در جریان انتخابات مقدماتی ابتدا از خانم هیلاری کلینتون حمایت کرد در روزهای آخر، حمایت خود را از خانم کلینتون پس گرفت و از اوباما حمایت کرد. چاک هیگل سناتور جمهوری‌خواه نبراسکا و قهرمان جنگ ویتنام که از جمهوری‌خواهان میانه‌رو به شمار می‌رود نیز یکی دیگر از نامزدهای احتمالی برای پست معاون باراک اوباماست. حضور وی برای رخنه در اردوگاه حامیان جمهوری‌خواهان می‌تواند موضع اوباما را برای به دست آوردن آرای بیشتر تقویت کند.

تیم کین ۵۰ ساله فرماندار ویرجینیا نیز یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی است که می‌تواند رای یکی از پر جمعیت‌ترین و قدرتمند ترین ایالات آمریکا را برای اوباما به ارمغان بیاورد.

بسیاری از تحلیل گران وقتی خانم هیلاری کلینتون از ادامه رقابت کناره‌گیری و حمایت خود را از باراک اوباما اعلام کرد، پیش‌بینی می‌کردند که باراک اوباما وی را برای معاون اولی برگزیند. این تحلیل‌گران ۱۸میلیون رای هیلاری کلینتون را دلیل محکمی برای انتخاب وی به معاون اولی می‌دانستند.

اما باراک اوباما تا کنون توانسته است در مقابل فشارها مقاومت کند. واقع آن است که معرفی خانم کلینتون به معاون اولی، مشکلات زیادی برای وی وجود خواهد آورد و باعث خواهد شد تا بخشی از حامیان خود را از دست بدهد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصد از حامیان مستقل اوباما، با حضور خانم کلینتون در دور بعدی مخالف هستند و این می‌تواند باعث رویگردانی آنها از اوباما شود.

در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز جان مک کین این روزها سخت درگیر انتخاب معاون اول خود است تا با کاندیدای جذاب دموکرات مقابله کند. مت رامنی مرد میلیون دلاری انتخابات مقدماتی یکی از کاندیداهاست. روبرت پورتمن و مایک هوکابی رقیب پر تلاش مک کین در انتخابات مقدماتی نیز از گزینه‌های دیگر هستند.