گروه بین‌الملل- تنزل در قیمت هم نتوانست خیال پریشان وال‌استریت را از نگرانی‌های پیامدهای منفی هزینه‌های گران انرژی، بر بودجه خانوارها برهاند و در نتیجه بازار دومین روز هفته را هم با تنزل به پایان برد.

به گزارش آسوشیتدپرس، قیمت نفت روز سه‌شنبه به ۱۳۲دلار برای هر بشکه رسید. قیمت نفت نسبت به اوجش در روز جمعه که به ۱۴۰دلار برای هر بشکه رسیده بود، ۸دلار کاهش یافت. بنابراین کاهش قیمت نفت برخی از سرمایه‌گذاران را تشویق کرد تا دست به مبادله و معامله سهام نفتی با سهام دیگر به ویژه بخش مالی بزنند. اعلام موسسه بزرگ مالی لمان برادرز که آنها ضرر غیر منتظره‌ای را در سه ماه اول سال داشته‌اند، از عوامل مشوق سرمایه‌گذاران برای مبادله سهام بخش مالی یا سهام نفتی بود. اگر چه تنزل قیمت نفت در روز سه‌شنبه اندکی خیال بازار را راحت کرد. اما هشدار بن برنانکی رییس بانک مرکزی درباره تورم و فشارهای تورمی، برای بازار به معنای امکان افزایش نرخ بهره یا حداقل توقف کاهش جریان نرخ بهره بود که علامت خوبی در شرایط حاضر که اقتصاد نیاز به مشوق و محرک دارد، نیست. علاوه بر این هیچ تضمینی هم وجود ندارد که قیمت نفت مانند دو روز اول هفته باز هم کاهش یابد. سازمان بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود را درباره میزان تقاضا تغییر داد و اعلام کرد تقاضای جهانی اندکی در حال کاهش است، اما در عین حال اعلام کرد برای کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک خیلی دشوار است که با تقاضای فزاینده نفت جهان کنار بیاید.

در حال حاضر اقتصاددانان و تحلیل‌گران درباره تناقض فعلی که اقتصاد آمریکا به آن دچار شده است، صحبت می‌کنند و مقامات تصمیم‌گیرنده معتقدند، اگر قیمت کالاها همچنان رو به افزایش باشد، از آنجا که به مصرف‌کنندگان لطمه وارد می‌آورد، بانک‌مرکزی شاید برای کنترل وضعیت، ناگزیر از افزایش نرخ بهره باشد.به این ترتیب مجموع این نگرانی‌ها باعث شد تا شاخص استاندارد اندپورز در روز سه‌شنبه ۳ واحد یا ۲۴/۰درصد از دست بدهد و به واحد ۱۳۵۸ برسد. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۰ واحد یا ۴۳/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۲۴۴۹ رسید، اما شاخص سهام داوجونز ۹ واحد یا ۰۸/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۲۹۰ رسید. بزرگ‌ترین بازنده زیرمجموعه داوجونز، شرکت نفتی شورون بود که قیمت هر سهم آن ۴۰/۲ دلار تنزل کرد.

و اما تقویت ارزش دلار در مقابل ین در روز چهارشنبه در توکیو موجب رونق بازار سهام توکیو شد. از طرف دیگر تجدیدنظر در میزان رشد اقتصادی در ژاپن در سه ماه اول سال، سبب تقویت جریان بازار توکیو شد. به گزارش وزارت اقتصاد ژاپن، تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه ۴درصد در سه ماه اول سال افزایش داشته است. به این ترتیب شاخص سهام نیکی ۱۶۲ واحد یا ۱۶/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۱۸۳ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۷ واحد یا ۴۹/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۹۰ رسید.

در اروپا، شاخص FTSE لندن ۸۶/۰درصد از دست داد. داکس آلمان ۶۵/۰درصد به دست آورد و CAC۴۰ فرانسه ۸۰درصد از دست داد. در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار پس از سخنان بن‌برنانکی درباره احتمال افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از تورم و تثبیت و تقویت ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب افزایش یافت.روز چهارشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۳۷/۱۰۷ ین معامله شد که نسبت به روز سه‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۶۴/۱۰۶ ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش مناسب و دلخواه صادرکنندگان ژاپنی را پیدا کرده بود. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۵۴۸۰/۱ دلار بود، حال آنکه روز سه‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۵۵۷۲/۱ دلار معامله شد.