فارس- کارشناسان معتقدند، میراثی که رییس‌جمهور کنونی آمریکا مثل کسادی اقتصادی و کسری شدید بودجه برای جانشین خود بر جای خواهد گذاشت، معضل اصلی وی خواهد بود به حدی که سیاست‌های رییس‌جمهور آینده را محدود می‌کند. کارشناسان بین‌المللی معتقدند، رییس‌جمهور آینده آمریکا، چه‌جمهوری خواه باشد چه دموکرات، به هر حال با انبوهی از مشکلات بغرنج مواجه خواهد شد که جورج بوش (رییس‌جمهور کنونی) آن را به ارث گذاشته است.

این کارشناسان بر این باورند که کسری بودجه آمریکا در سایه دولت جورج‌بوش و به دلیل چند دوره کاهش نرخ مالیات آن هم در زمانی که دو جنگ عراق و افغانستان هزینه ماهیانه ۱۱‌میلیارد دلار را روی دست آمریکا گذاشته است، درآمد این کشور را به شدت کاسته است.

بنا بر این گزارش جورج بوش، میراثی متشکل از مشکلات و معضلاتی در زمینه کسری شدید بودجه، کندی رشد اقتصادی و افزایش بدهی‌ها برای جانشین خود برجای خواهد گذاشت که همه نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی و سیاسی اوست.

کارشناسان تاکید می‌کنند: جورج بوش کسری شدید و بی‌سابقه‌ای در بودجه که سال‌های متمادی ادامه یافته است و حدود ۵۰۰‌میلیارد دلار است برجای خواهد گذاشت و علاوه بر اقتصاد راکد و هزینه‌های روزافزون بهداشتی‌ و معیشتی را نیز باید به معضلات رییس‌جمهور آینده افزود و حتی این مشکلات سیاست‌های خاص رییس‌جمهور آینده را محدود خواهد کرد.

بنابراین گزارش، «باراک اوباما» نامزد دموکرات انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند خطوط کلی مجموعه‌ای از برنامه‌های خود را ارائه کند که هزینه آن صدها‌ میلیارد دلار است درحالی که «جان‌مک‌کین» نامزد ‌جمهوری‌خواه، سعی می‌کند وعده کاهش همیشگی مالیات و کاهش مالیات برخی شرکت‌ها و تسهیل و ساده کردن قانون مالیات را بدهد. «مایا مک‌جینس» رییس کمیسیون امور بودجه و کارشناس بودجه در «نیوآمریکا فاوندیشن» تصریح کرد: هر نامزدی که در انتخابات آینده پیروز شود، اقتصادی راکد را که درگیر قیمت بالای انرژی و رکود بازار مسکن است به ارث خواهد برد.

قروض و بدهی‌های ملی آمریکا در دولت جورج بوش چند برابر شده است تا به رقمی حدود ۱۰تریلیون دلار برسد. به طوری که پرداخت آن مستلزم قسط بندی آن به قسط‌هایی به مبلغ ۲۰۰‌میلیارد دلار در هر سال است و این رقمی است که به جز هزینه‌های دفاعی و صندوق تامین اجتماعی و برنامه حمایت از سالخوردگان، بیش از هر هزینه دیگری در حکومت آمریکا است.