تقاضای بانک جهانی برای کاهش سوخت‌های زیستی

بی بی سی- رابرت زولیک، رییس بانک جهانی با انتقاد از سیاست کشورهای توسعه یافته برای افزایش تولید سوخت از محصولات کشاورزی، از آنها خواسته است،کشت محصولات غذایی را برای سیر کردن گرسنگان گسترش دهند.

زولیک که در اجلاس گروه هشت کشور صنعتی، جی ۸ صحبت می‌کرد، گفت: افزایش بهای مواد غذایی و سوخت در راس فهرست گفت‌وگوهای سه روزه رهبران این گروه و پانزده کشور مهمان آنها در ژاپن قرار دارد. به گفته زولیک، گسترش تولید سوخت‌های زیستی از محصولات کشاورزی، افزایش بهای مواد غذایی را در بازارهای جهانی به همراه داشته است.

او ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در این زمینه مقصر دانست. زولیک گفت: ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید برای کاهش تعرفه‌ها و یارانه‌هایی که تبدیل محصولات کشاورزی را به سوخت به صرفه می‌کند، اقدام کنند.

رابرت زولیک همچنین از گروه هشت خواست با افزایش کمک‌های غذایی به کشورهای فقیر، در جهت کاهش موانع تجاری محصولات کشاورزی اقدام کند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در افتتاحیه این اجلاس از سران کشورهای صنعتی خواست برای مشکلات تغییرات آب و هوایی، افزایش قیمت غذا و عقب ماندگی کشورها اقدام کنند. به گفته او، این مشکلات با هم ارتباط دارند.

بان از رهبران گروه هشت خواست علاوه بر کمک‌های غذایی، موادی مانند کود، بذر و سایر مواد لازم را برای کشت در سال‌جاری در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، دولت‌ها باید خود را به سرمایه گذاری بلندمدت در کشاورزی متعهد بدانند و موانع صادرات مواد غذایی را برطرف کنند.

رهبران هشت کشور صنعتی به همراه سران پانزده کشور، از جمله هفت کشور آفریقایی در هوکایدو گرد هم آمده‌اند تا درباره مسائل مهم بین‌المللی گفت‌وگو کنند.

به گفته خبرنگاران حاضر در این اجلاس، تاثیر افزایش بهای مواد غذایی و سوخت بر اقتصاد جهانی، سایر موضوع‌های مورد بحث در این نشست را تحت‌الشعاع قرار داده است.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا در حاشیه این نشست، از اختصاص یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار کمک مالی به کشاورزان کشورهای فقیر از محل یارانه‌های مصرف نشده اتحادیه اروپا خبر داد.

در این حال فعالان و سازمان‌های خیریه غیر دولتی، تعهد قدرت های صنعتی به محو فقر در آفریقا را زیر سوال برده‌اند.