گروه بین‌الملل - ترس از بحران جدید اعتبارات، بازارهای مالی اروپا و آسیا را در روز سه‌شنبه در هم کوبید و سهام را به پایین‌ترین حد خود از اکتبر ۲۰۰۶ تاکنون رساند. نگرانی در این باره که موسسات مالی و بانکی برای جبران ضرر و آغاز جریان بهبود باید پول بیشتری به شکل وام و... جمع کنند، مهم‌ترین عامل ضرر بازارهای آسیا و اروپا در روز سه‌شنبه بود. وال استریت به امیدواری نیاز دارد

سخنان رییس بانک مرکزی سانفراسیسکو درباره عمق بحران اعتبارات تصویری متزلزل از اقتصاد آمریکا پیش‌روی سرمایه‌گذاران وال استریت نهاد و باعث شد تا وال استریت اولین روز هفته جدید را با ضرر آغاز کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جانت ایلین، رییس بانک مرکزی سانفراسیسکو در سخنرانی اعلام کرد که بازارهای مالی همچنان متزلزل هستند و ثبات و بهبود آنها زمان زیادی طول خواهد کشید و حتی شاید به سال ۲۰۰۹ بکشد،اما در طول این دوران بقیه امور بدتر خواهد شد.

این اظهارنظر موجب ترس و احتیاط در بازار شد. تحلیل‌گران جریان بازار می‌گویند، بازار به طور کلی ترسیده است؛ زیرا نیمی از مردم فکر می‌کنند این امر به معنای لغزش پای دیگر اقتصاد در کسادی است.

به این ترتیب در روز دوشنبه سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود اقتصاد در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ کمتر خوش‌بین بودند؛ چنانکه قبلا بودند. حتی کاهش ۳دلاری قیمت نفت هم نتوانست بازار و سرمایه‌گذاران را برای معامله و خرید و فروش تشجیع کند.

افزایش قیمت نفت طی دو هفته گذشته به اندازه کافی ترس در بازار ایجاد کرده است. فشار بر قیمت انرژی و نیز موادغذایی می‌تواند مستقیما بر میزان هزینه مصرف‌کنندگان که به تنهایی دو سوم اقتصاد را تشکیل می‌دهد، تاثیر می‌گذارد. تد سالامون، مدیر موسسه تحقیقاتی شافر می‌گوید: عواملی که ترس در بازار ایجاد می‌کند، در حال حاضر زیاد هستند و همین باعث بلاتکلیفی و سرگردانی و تنزل شاخص‌های سهام شد؛ هر چند داوجونز توانست سقوط هفته گذشته خود را جبران کند.

شاخص سهام داو جونز ۵۷واحد یا ۵۰/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۱۲۳۲ رسید. داوجونز از اول سال تاکنون ۱۶۸ واحد از دست داده است که از پانزدهم اوت ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه است. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۱واحد یا ۸۴/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۲۵۲رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲ واحد یا ۹۰/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۲۴۳رسید.

گزارش‌های درآمد کمپانی‌ها از این هفته آغاز می‌شود، اما قبل از آغاز انتشار این گزارش‌ها، سهام موسسات‌ مالی مانند فردی مک، فانی می و سیتی گروپ تنزل را آغاز کردند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که این موسسات هنوز ضرر بدهند.

تنزل وال‌استریت بر بازار سهام توکیو تاثیر گذاشت، این تصویر که اوضاع بحرانی بخش‌ مالی و بانکی ایالات متحده هنوز ادامه دارد، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران توکیو برای معامله باقی نگذاشت. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و فعالان بازارها، هم انگیزه خود را برای فعالیت از دست داده‌اند.

شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه ۷/۳۲واحد یا ۴۵/۲درصد از دست داده و به واحد ۰۳۳/۱۳ رسید و یکی از بدترین روزهای خود را در یک ماه اخیر سپری کرد. شاخص سهام توپیکس هم ۲۹ واحد یا ۲۳/۲واحد ضرر کرد و به واحد ۱۲۸۴ رسید. در اروپا بازارهای سهام دوشنبه متفاوتی را با کاهش ۳دلاری قیمت نفت داشتند. شاخص FTSE بریتانیا، ۸۵۰/۱درصد به دست آورد. داکس آلمان ۹۷/۱ و CAC-۴۰ فرانسه، ۸۰/۱درصد سود کسب کردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب اندکی ترقی یافت. صبح روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۰۸/۱۰۷ین معامله شد که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۶۲/۱۰۷ دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش اندکی را نشان می‌داد. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۵۶۹۹/۱دلار معامله شد.