چاوز قصد دارد بانک اسپانیایی را ملی کند

گروه بین‌الملل - هوگو چاوز گفت قصد دارد بانک ونزوئلا را که متعلق به گروه بانکی سانتاندر اسپانیا است، ملی اعلام کند.

چاوز در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ما قصد داریم بانک ونزوئلا را پس بگیریم تا آن را در خدمت مردم ونزوئلا قرار دهیم. چاوز گفت که این تصمیم را پس از آن گرفته است که متوجه شد سانتاندر با یک بانک محلی تماس گرفته است تا این موسسه را بفروشد. بانک محلی خواهان مجوز از طرف دولت شد، اما چاوز به عنوان رییس‌جمهوری این فروش را رد کرد.

چاوز گفت: اکنون آن را به دولت بفروشید.

سخنگوی بانک ونزوئلا به آسوشیتدپرس گفت: این بانک مساله ملی‌سازی را از تلویزیون شنیده است و اطلاعات دیگری ندارد. سانتاندر بانک ونزوئلا را در سال ۱۹۹۶ خرید.

این موسسه مالی سومین بانک بزرگ این کشور است.

چاوز پس از آنکه پادشاه اسپانیا در نوامبر گذشته در اجلاس سران به او گفت «خفه‌شو»، تهدید کرد بانک‌های ونزوئلایی وابسته به بانک‌های اسپانیایی را ملی خواهد کرد، اما هفته گذشته او سرگرم تور اروپا و ملاقات دوستانه از اسپانیا بود. او در اسپانیا در اقامتگاه تابستانی پادشاه در مایورکا به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

چاوز پس از آن برای گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر به مادرید پرواز کرد. این دو رهبر گفتند، روابطشان از سرگرفته شده است و هرگونه تنش‌های قبلی را پشت سرگذاشته‌اند.

در دوران ریاست‌جمهوری چاوز، ونزوئلا شرکت‌های بزرگ تلفن، برق، فولاد و سیمان را ملی اعلام کرده و دولت کنترل کامل چهار پروژه نفتی بزرگ را به دست گرفته است.