گروه بین‌الملل- روز جمعه در پی آنکه سرمایه‌گذاران احتمال دادند که تنش‌ها بین غرب و روسیه ممکن است عرضه نفت خام به غرب را با مشکلات بیشتری مواجه کند، قیمت نفت یک شبه ۵ دلار افزایش یافت و به بالای بشکه‌ای ۱۲۱دلار رسید. در بورس نیویورک قیمت هر بشکه نفت خام سبک بیشترین برای تحویل در ماه اکتبر ۱۷ سنت افزایش یافت و به بشکه‌ای ۳۵/۱۲۱دلار رسید. ارزش قراردادهای نفتی یک شبه ۶۲/۵دلار افزایش یافت و به بشکه‌ای ۱۸/۱۲۱دلار رسید. ویکتورشام، تحلیل‌گر انرژی مرکز پوروین اند گرتز می‌گوید: «هنوز معلوم نیست آیا روسیه از نفت به عنوان یک سلاح برای تنبیه غرب استفاده خواهد کرد یا خیر، اما بی‌شک توجه بازار بر این مساله به عنوان یک تهدید ژئوپلتیکی متمرکز شده است.» هفته گذشته در پی تحولات گرجستان شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم انتقال از خطوط نفتی باکو، سوپسا را که از باکو و مرکز گرجستان می‌گذرد و به سوپسا، سواحل دریای سیاه گرجستان می‌رسد، متوقف کرد. آنها دلیل این اقدام را نگرانی‌های امنیتی اعلام کردند. بنا به گفته سخنگوی این شرکت این خط نفتی که ظرفیت تولید ۱۵۰۰۰۰بشکه در روز را دارد به تازگی حدود ۹۰۰۰۰بشکه نفت تولید می‌کرد.

به علاوه این شرکت نفتی انگلیسی اعلام کرد که قرار بود آزمایشات بر خط لوله نفتی بسته شده باکو- تفلیس- جیحان که از گرجستان هم می‌گذرد، روز چهارشنبه آغاز شود. مالکیت این خط لوله نفتی متعلق به کنسرسیومی از شرکت‌های انرژی به سرکردگی بریتیش پترولیوم است، این خط لوله نفتی بیش از دو هفته پس از آتش‌سوزی قیمت ترکیه‌ای خود بسته ماند. شورشیان کرد مسوولیت آن حادثه را بر عهده گرفتند.

در سایر معاملات بورس نیوریورک، قیمت فروش آینده نفت کوره در حد گالنی ۳۰۰۶/۳دلار ثابت ماند، اما قیمت بنزین ۰۳/۰سنت افزایش یافت و به هر گالن ۰۴۵۵/۳دلار رسید. قیمت فروش آینده گاز طبیعی ۸/۴سنت افزایش یافت و به هر ۱۰۰۰ پای مکعب ۳۰/۸دلار رسید.

در لندن قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر با ۲۴سنت افزایش به بشکه‌ای ۴۰/۱۲۰دلار رسید.