بوی جنگ سرد

شادی آذری - درپی انتشار خبرهایی مبنی برقطع همکاری روسیه با ناتو، سرانجام پنج‌شنبه شب نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سخنگوی معاون دبیرکل این سازمان هردو خبر قطع همکاری روسیه با ناتو را تایید کردند. سخنگوی معاون دبیرکل ناتو پنج‌شنبه شب اعلام کرد: روسیه رسما از طریق رابط‌های نظامی خود قطع همکاری با این سازمان را اعلام کرده است.

نماینده روسیه در ناتو، دیمیتری روگوز نیز در این باره گفت: «همکاری با ناتو یک مساله پیچیده است و براساس آنچه رهبری سیاسی روسیه تصمیم گرفته است، وزارت دفاع باید همکاری‌های نظامی خود را با ناتو متوقف کند.»

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرده است: «از نظر عملی تمامی فعالیت‌های نظامی با روسیه قبلا متوقف شده است و حتی تصور همکاری نظامی با روسیه را در شرایط کنونی تا زمانی که مساله گرجستان حل نشده است، نمی‌توانیم داشته باشیم.»

از سوی دیگر با امضای قرارداد دفاع موشکی بین آمریکا و لهستان، وزارت امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه به ایجاد جبهه سوم دفاع موشکی آمریکا در اروپا پاسخ خواهد داد.معاون ستادکل نیروهای مسلح روسیه به‌تازگی به لهستان هشدار داد که اهداف نظامی از سوی روسیه هدف‌گیری می‌شوند. کارشناسان بر این‌ باورند که تجهیز موشک‌های روسی مستقر در منطقه بالتیک به کلاهک‌های هسته‌ای و استقرار موشک‌های پیشرفته «اسکندر» در بلاروس واکنش‌‌های دیگر روسیه به‌استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپای شرقی خواهد بود.به‌نظر می‌رسد درگیری‌های گرجستان با جدایی‌طلبان اوستیای جنوبی و حمایت روسیه از این جدایی‌طلبان باعث رویارویی جهان غرب با روسیه شده است. مسکو در این درگیری‌ها تفلیس را به نسل‌کشی قوم اوستیا متهم کرده است و ساآکاشویلی رییس‌جمهوری گرجستان به نوبه خود روسیه را به اشغال گرجستان متهم می‌کند.

آمریکا و اروپا در این میان به‌طور علنی به پشتیبانی از گرجستان پرداخته‌اند، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا به‌نام رابرت وود گفته است: «هنوز با وجود نگرانی ما از تجاوز روسیه به گرجستان از روسیه می‌خواهیم که با ما همکاری کند.»