گروه بین‌الملل- مازاد تجاری ژاپن بیش از میزان پیش‌بینی شده در ماه جولای کاهش یافت. علت آن تضعیف تقاضا در آمریکا و رشد واردات نفت بود.

مازاد تجاری به ۱۵/۹۱میلیارد ین (۵/۸۳۰میلیون دلار، ۲/۴۴۴میلیون پوند) کاهش یافت، یعنی پایین‌تر از ۶/۸۶درصد همین دوره در سال قبل. چین به بزرگ‌ترین مقصد صادرات ژاپن تبدیل شد. ژاپن برای اولین بار از جنگ جهانی دوم تاکنون از آمریکا پیشی گرفت و دلیل این امر تقاضای مربوط به بازی‌های المپیک است.

اما نگرانی‌هایی وجود دارد از این که ژاپن که اوایل این هفته نرخ بهره را ثابت نگه داشت، ممکن است دچار رکود اقتصادی شود. تقاضا از طرف کشورهای در حال توسعه همچون روسیه و خاورمیانه به افزایش صادرات کمک کرد، اما ماسامیچی آداچی، تحلیل‌گر جی‌پی‌مورگان گفت چشم‌انداز اقتصاد ژاپن «به طور اساسی منوط به بهبود در اقتصاد آمریکا است».

صادرات ژاپن ۱/۸درصد رشد داشت و به ۶۳/۷تریلیون ین رسید در حالی که واردات ۲/۱۸درصد بیشتر بود و به ۵۴/۷تریلیون ین رسید.

یوشیکی شینک، اقتصاددان موسسه دایی- ایچی گفت: «ارزش واردات در حال افزایش است که این امر نشان می‌دهد، قیمت بالای نفت خام به درآمد شرکت‌ها آسیب می‌زند و منجر به خروج درآمد از ژاپن می‌شود.»

قیمت نفت نسبت به سال قبل به شدت افزایش یافت و به بالاترین رکورد خود یعنی بالای ۱۴۷دلار در هر بشکه رسید، اما قیمت‌ها در هفته‌های اخیر کاهش داشته است.