گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه وال‌استریت شرایطی پرالتهاب را پشت سر گذاشت. سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قیمت نفت واکنش چندانی نشان نداند و در عوض نسبت به خبر خوش مرکز لمان برادرز که نگرانی‌ها در مورد بخش مالی را کاهش داد، واکنش نشان دادند. ارزش سهام از حد پایین خود تجاوز کرد چون یک تحلیل‌گر مرکز لادنبرگ تا لمان در تحلیل خود آورده بود که چهارمین بانک بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکا نامزد خرید موسسه لمان شده است. این مساله کمک کرد تا نگرانی‌ها در مورد این شرکت و در کل نسبت به بخش مالی آمریکا، که به خاطر بحران مسکن به شدت ضربه خورده بود، کاهش یابد.

بهبود نسبی در بخش مالی در کنار افزایش سود شرکت‌های تولیدکننده انرژی دست به دست هم داد تا هیجان سرمایه‌گذاران نسبت به جهش قیمت نفت تا بیش از بشکه‌ای ۵دلار، افزایش یابد. با طرح این پرسش توسط سرمایه‌گذاران که آیا تنش‌ها با روسیه موجب خلل در انتقال انرژی دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان خواهد شد یا نه، قیمت‌ها افزایش یافت. معمولا افزایش قیمت نفت موجب افزایش نگرانی وال‌استریت در زمینه تورم می‌شود.

کویینسی کروبسی، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری از مرکز هارتفورد با اشاره به عملکرد سهام در مواجهه با جهش قیمت نفت می‌گوید: «بسیار مهم و قابل توجه است که بازار چه واکنشی نشان می‌دهد.»

شاخص میانگین صنعتی داوجونز روز پنج‌شنبه ۷۸/۱۲ واحد یا ۱۱/۰درصد افزایش یافت و به ۲۱/۱۱۴۳۰ واحد رسید. این دومین دفعه متوالی افزایش نسبی شاخص‌های وال‌استریت پس از کاهش‌های شدید در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بود.

سایر شاخص‌های سهام روز پنج‌شنبه شرایط گوناگون و متفاوتی را تجربه کردند.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، با ۱۸/۳ واحد یا ۲۵/۰درصد افزایش به ۷۲/۱۲۷۷ واحد و شاخص نزدک کامپوزیت با ۷۰/۸ واحد یا ۳۶/۰درصد به ۳۸/۲۳۸۰واحد رسید.

قیمت اوراق قرضه کاهش یافت. میزان سود اوراق ۱۰ ساله که روندی عکس قیمت اوراق را طی می‌کند، به ۸۳/۳درصد افزایش یافت در حالی که این رقم در اواخر روز چهارشنبه ۸۰/۳درصد بود.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران روز پنج‌شنبه نسبت به افزایش قیمت نفت نیز واکنش نشان دادند. آنها قیمت سهام شرکت‌های انرژی را افزایش دادند. شرکت‌های اکسون‌موبیل و شورون جزو شرکت‌هایی بودند که در میان ۳۰ شرکت تشکیل‌دهنده شاخص صنعتی داوجونز، بالاترین افزایش ارزش سهام را از خود نشان دادند. ارزش سهام شرکت اکسون ۵۴/۱دلار یا ۲درصد افزایش یافت و به ۳۵/۸۰دلار رسید و ارزش سهام شرکت شورون ۰۶/۲دلار یا ۴/۲درصد افزایش یافت و به ۵۲/۸۸دلار رسید.

اما افزایش قیمت نفت بر برخی از بخش‌ها فشار وارد کرد که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد. شرکت مادر هواپیمایی یونایتدایرلاینز شاهد سقوط ۰۷/۱دلاری یا ۶/۸درصدی ارزش هر سهم خود و رسیدن آن به ۳۳/۱۱دلار بود. شرکت هواپیمایی کانتیننتال ایرلاینز هم شاهد سقوط ۸۲ سنتی یا ۴/۵درصدی ارزش هر سهم خود و رسیدن آن به ۳۴/۱۴دلار بود.

موسسات مالی فانی و فردی پس از سقوط ۲۰درصدی ارزش سهامشان در روز چهارشنبه سرنوشتی متفاوت را تجربه کردند. ارزش هر سهم فانی ۴۵ سنت یا ۱۰درصد افزایش یافت و به ۸۵/۴دلار رسید، اما ارزش هر سهم فردی ۹ سنت یا ۷/۲درصد سقوط کرد و به ۱۶/۳دلار رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که شاخص شرکت‌های کوچک‌تر است نیز ۳۵/۶ واحد یا ۸۷/۰درصد سقوط کرد و به ۲۵/۷۲۵ واحد رسید. در خارج از مرزهای آمریکا، میانگین شاخص نیکی ژاپن ۷۷/۰درصد سقوط کرد. اف‌تی‌اس ایی ۱۰۰ انگلستان، ۰۳/۰درصد سقوط کرد. شاخص داکس آلمان ۲۸/۱درصد و سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه ۴۰/۱درصد سقوط کرد.