اوباما معاون ریاست‌‌جمهوری خود را تعیین کرد

گروه بین‌الملل - صبح روز یکشنبه باراک اوباما سناتور دلاویر، جو بایدن را به‌عنوان معاون خود درصورت انتخاب به‌عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده برگزید. اوباما این گزینش خود را در وب‌سایتش با عکسی دونفره از خودش و بایدن اعلام کرد. در پیام کوتاهی که در این وب‌سایت به‌چشم می‌خورد، آمده است: «باراک، سناتور جو بایدن را به‌عنوان معاون ریاست‌جمهوری ما برگزیده است.»

بایدن ۶۵ ساله دوبار درپی راه یافتن به کاخ سفید بوده و کاتولیک است. او دوبار نامزد نمایندگی حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری شد.

او ریشه‌های کارگری دارد و در مجموع از سابقه رای‌دهی او برمی‌آید که او یک لیبرال است.

وی به‌عنوان سخنوری پرحرف شهرت دارد.

طی ۳۰ سال خدمت او در سنا، وی در زمان‌های گوناگون نه‌تنها به‌عنوان رییس کمیته روابط خارجی بلکه به‌عنوان رییس کمیته قضایی درمورد قانون‌گذاری علیه جرایم، انتخاب اعضای دادگاه عالی و در زمینه مسایل قانون اساسی همکاری کرده است. اوباما در انتخاب معاون خود با چندین گزینه روبه‌رو بود و هیچ‌کدام آنها شاخص‌تر از بانوی اول سابق آمریکا، هیلاری رودهام کلینتون، رقیب تنش‌زا برای او در چندین مرحله انتخابات مقدماتی نبودند. تصمیم اوباما در انتخاب معاون ریاست‌جمهوری‌اش چندین ساعت پیش از آنکه وی آن‌ را به‌‌طور رسمی و در یک متن مکتوب بنویسد، در رسانه‌ها مطرح شده بود. تا این حد که بسیاری از مردم آمریکا مجبور شده بودند تلفن‌های همراه خود را خاموش یا از دسترس خارج کنند، چون در ساعت ۳صبح این پیام در میان مردم و به گوشی‌های همراه ارسال می‌شد.

اوباما در برنامه «نمایش زودهنگام» (Early Show) در شبکه سی‌بی‌اس گفت: مسلما مهم‌ترین پرسش این است:‌ آیا این شخص آماده ریاست‌جمهوری هست؟ دومین پرسش این است: آیا این فرد می‌تواند به من در حکومت کمک کند؟ آیا آنها در ایجاد فرصت اقتصادی در داخل و راهنمایان خوبی در سیلاب‌های خطرناک بین‌المللی، شرکایی موثر خواهند بود؟ و افزود: من کسی را می‌خواهم که قادر باشد تفکرات مرا به چالش کشد و هنگام سیاست‌گذاری به آسانی بله گوی من نباشد. اوباما در شرایطی معاون دوران ریاست‌جمهوری خود را انتخاب می‌کند که نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که محبوبیت باراک اوباما، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا طی ماه اخیر کاهش یافته است و در عوض برطرفداران سناتور جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواه افزوده شده است.

حتی گفته می‌شود حدود ۳۵درصد از اعضای حزب دموکرات اکنون نسبت به حمایت و پشتیبانی از باراک اوباما ابراز تردید کرده‌اند.