گروه بین‌الملل- روز جمعه تانک‌های روسی از مواضع کلیدی گرجستان خارج شدند. مسکو در پی بدترین رویارویی بین کرملین و غرب از زمان فروپاشی شوروی تاکنون، اعلام کرد نیروهای خود را از گرجستان عقب کشیده‌ است. اما ایالات متحده، فرانسه و انگلستان گفتند این عقب‌نشینی کامل نبوده است. گرجی‌ها با خروج نیروهای روسی به وجد آمدند. خارج از ایگوتی پلیس گرجستان در کاروانی از خودروها و وانت‌ها پرچم سفید و قرمز ملی خود را تکان می‌دادند و تانک‌های روسی را که خارج می‌شدند دنبال می‌کردند. روز جمعه آخرین کاروان خودروهای مسلح روس شهر گوری را ترک کردند.

این عقب‌نشینی دو هفته پس از هجوم هزاران سرباز روسی به گرجستان در پی حمله نیروهای این کشور به پایتخت منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی رخ داد. این درگیری صدها کشته، شهرهای ویران بسیار و حدود ۱۶۰ هزار آواره بر جای گذاشت. نیروهای روس پایگاه نظامی سناکی در غرب گرجستان، گوری و ایگوتی در ۳۰ مایلی تفلیس را ترک کردند.

اما سربازان و نفربرهای زرهی باقی ماندند و دست‌کم در سه موضع نزدیک به سناکی و پوتی شهر بندری دریای سیاه مستقر شدند که این امر پرسش‌هایی را در مورد قصد روسیه از این کار مطرح کرده است. روسیه همچنین اعلام کرد به منظور جلوگیری از حمله‌های آینده یک منطقه امنیتی ایجاد کرده است که تا قلمرو گرجستان ادامه می‌یابد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: بوش با رییس‌جمهوری فرانسه نیکلا سارکوزی مشورت کرد و هر دو اتفاق‌نظر دارند که روسیه به طور کامل به تعهد خود عمل نکرده است و باید به تعهد خود عمل کند. او گفت: «ما هنوز چنین چیزی را ندیده‌ایم. تصور من این است که آنها کاملا عقب‌نشینی نکرده‌اند و باید این کار را انجام دهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، رابرت وود در واشنگتن گفت: «روس‌ها بدون شک به تعهدات خود عمل نکردند. وجود پست‌های بازرسی و مناطق بی‌طرف مطمئنا بخشی از این توافقنامه نبود.»

اگرچه جنگ مسلحانه روسیه و گرجستان به پایان رسیده است اما هنوز سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در روسیه نگران هستند.

ذخایر سرمایه‌های خارجی روسیه کاهش یافته است. دلایل این امر نگرانی بازار از سرمایه‌گذاری در این منطقه از زمان درگیری‌های اخیر در گرجستان است. ارقام بانک مرکزی نشان داد ذخایر سرمایه در هفته منتهی به ۱۵اوت به شدت کاهش داشت و کاهشی ۴/۱۶میلیارد دلاری را نسبت ۵/۵۹۷میلیارد دلار هفته قبل از آن ثبت کرد. تنش با غرب با مخالفت روسیه با نصب دفاع موشکی آمریکا در لهستان گسترش یافته است.

گرجستان برای بازسازی این کشور از غرب خواسته است در این منطقه سرمایه‌گذاری کند. براساس گزارش فایننشال تایمز این کاهش اخیر در میزان سرمایه‌گذاری، بیشترین کاهش از زمانی است که ارقام قابل‌مقایسه در سال ۱۹۹۸ ارائه شدند. اگرچه بودجه‌های مشابه به آن، طی بحران ارزها کاهش یافت. وزرای دارایی هفت کشور ثروتمند اعلام کردند آماده‌اند از بازسازی اقتصادی گرجستان در نتیجه درگیری با روسیه حمایت کنند.

وزیر دارایی آمریکا در بیانیه‌ای از طرف کشورهای گروه هفت اعلام کرد آنها آماده خواهند بود که به گرجستان کمک کنند تا اعتماد در نظام مالی این کشور را حفظ کنند و از بازسازی اقتصادی این کشور حمایت کنند.

او همچنین از مقامات گرجستان، بانک جهانی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، بانک توسعه آسیا، بانک سرمایه‌گذاری و کمیسیون اروپا خواست تا «نیازهای بازسازی را تشخیص دهند و از ترمیم خدماتی که مبنای رشد اقتصادی در آینده خواهد بود حمایت کنند».

مقامات بانک جهانی روز جمعه برای ارزیابی میزان آسیب وارد شده به اقتصاد گرجستان و چگونگی آغاز فرآیند احیای مجدد به این کشور سفر خواهند کرد.

این هیات قول داده‌اند به گرجستان کمک کنند به بودجه بازسازی زیرساخت‌های اساسی مثل جاده‌ها و خطوط آهن، دسترسی پیدا کند.

این هیات همچنین قول داد به افرادی که به علت جنگ در اوستیای جنوبی و گرجستان آواره شده‌اند کمک مالی کند.

آمریکا و لهستان قرارداد استقرار بخشی از سیستم دفاع موشکی آمریکا در خاک لهستان را امضا کردند اما روسیه هشدار داده است که ممکن است پایگاه هدف حمله هسته‌ای قرار گیرد.

این نگرانی‌های ژئوپولتیکی عامل افزایش قیمت نفت بوده‌‌اند. چون این نگرانی را ایجاد کرده‌اند که جلوی عرضه گرفته خواهد شد.

جاستین اورگارت استوارت، مدیر سرمایه‌گذاری مرکز مدیریت سرمایه‌‌گذاری سون می‌گوید: «سرمایه‌گذاران متوجه می‌شدند که خرس روسیه پنجه خود را روی خطوط نفتی گذاشته است و ریسک ژئوپولتیکی احتمالا موضوعی است که برای ماه آینده همچنان باقی خواهد ماند.»