گروه بین‌الملل- وال‌استریت هفته‌ای بی‌ثبات را پشت سر گذاشت. روز جمعه با سقوط قیمت نفت و اعلام رییس فدرال رزرو، بن برنانکه، مبنی بر احتمال کاهش فشارهای تورمی، شاخص‌های وال‌استریت افزایش شدیدی را شاهد شدند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نزدیک به ۲۰۰ واحد افزایش یافت.

پیش‌بینی اینکه موسسه لمان برادرز ممکن است فروخته شود، به بخش مالی و کل بازار دلگرمی داد. تحلیل‌گران در هفته جاری هشدار داده بودند که ممکن است این بانک سرمایه‌گذاری با برداشت‌های زیاد از موجودی خود مواجه شود و گرفتار بدهی‌های بدی شود. اما گزارش‌های روز جمعه مبنی بر اینکه بانک توسعه کره قرار است این شرکت را بخرد، سرمایه‌گذاران را دوباره برای خرید سهام به بورس کشاند. ارزش هر سهم لمان ۶۹ سنت یا ۵درصد افزایش یافت و به ۴۱/۱۴ دلار رسید. اما تا پایان روز از این رکورد خود پایین‌تر آمد.

به علاوه سرمایه‌گذاران از پیش‌بینی برنانکه در مورد تورم سرمست شدند. وی در سمپوزیوم اقتصادی سالانه شهر کانزاس اعلام کرد که در سال جاری میلادی فشارهای تورمی تعدیل خواهد شد و دلیل آن نیز رشد اقتصادی خواهد بود.

اما در عین حال وی افزود که پیش‌بینی‌ها در مورد تورم «تا حد زیادی غیرقطعی» باقی خواهد ماند.

جان مسی که مدیر ارشد پورتفولیو در مرکز مدیریت ای‌آی‌جی سان امریکن است، در این مورد گفت که سرمایه‌گذاران به خاطر نظرات برنانکه در مورد نرخ بهره و احتمال وجود یک خریدار برای خرید موسسه لمان، تشویق شده‌‌اند. او با اشاره به نتایج حاصل از خرید کل یا بخشی از این بانک سرمایه‌گذاری افزود: «ما شاهد این هستیم که ممکن است یک شوالیه سفیدپوش دیگر از راه برسد تا مشکلات را حل کند.»

سلامت بخش مالی و افزایش تورم دو نگرانی عمده بازار هستند. اگرچه برنانکه از پیش‌بینی دقیق در مورد نرخ تورم سر باز زد، اما وقتی قیمت نفت خام شیرین ۵۹/۶دلار کاهش یافت و به ۵۹/۱۱۴دلار در هر بشکه رسید، بازار آرام شد.

این در شرایطی بود که روز پنج‌شنبه قیمت هر بشکه نفت‌خام بیش از ۵دلار افزایش یافته بود.

شاخص داوجونز ۸۵/۱۹۷واحد یا ۷۳/۱درصد افزایش یافت و به ۰۶/۱۱۶۲۸ واحد رسید. سایر شاخص‌های سهام نیز افزایش یافتند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰شاهد افزایش ۴۸/۱۴واحدی یا ۱۳/۱درصدی بود و به ۲۰/۱۲۹۲واحد رسید و شاخص نزدک کامپوزیت ۳۳/۳۴واحد یا ۴۴/۱درصد افزایش یافت و به ۷۱/۲۴۱۴واحد رسید. روز جمعه باعث شد کاهش هفتگی شاخص‌ها تعدیل شود. در هفته گذشته داوجونز ۲۷/۰درصد، استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۶/۰درصد و نزدک ۵۴/۱درصد سقوط را شاهد بودند.

ارزش دلار نیز در برابر سایر ارزهای عمده افزایش یافت و طلا سقوط کرد.

از سوی دیگر وارن بافت، ثروتمندترین فرد آمریکایی در شبکه سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که موسسات مالی فانی و فردی بزرگ‌تر از آن هستند که دچار فروپاشی شوند، اما ممکن است دارایی سهامداران در آن شرکت‌ها دچار ضرر شود. در پی این اعلام، ارزش هر سهم فانی مایی ۱۵سنت افزایش یافت و به ۵دلار رسید. اما ارزش هر سهم فردی مک ۳۵سنت یا ۱۱درصد سقوط کرد و به ۸۱/۲دلار رسید.

در شرایطی که اغلب بخش‌ها روز جمعه شاهد افزایش ارزش سهام خود بودند، برخی از شرکت‌های مواد به دلیل کاهش قیمت کالاها، کاهش ارزش سهام خود را تجربه کردند. ارزش هر سهم شرکت فولاد ایالات متحده ۴۴/۵دلار یا ۹/۳درصد سقوط کرد و به ۷۶/۱۳۳دلار رسید، شرکت معدنی مس و طلای فریپورت مک موران شاهد کاهش سهام ۰۶/۳دلاری یا ۳/۳درصدی ارزش هر سهم خود و رسیدن آن به ۶۰/۹۰دلار بود. در خارج از آمریکا، شاخص میانگین سهام نیکی در ژاپن ۶۸/۰درصد سقوط کرد. شاخص اف‌تی‌اس‌‌ئی ۱۰۰، ۵۲/۲درصد افزایش یافت، داکس آلمان ۶۹/۱درصد بالاتر رفت و سی‌ای‌سی ۴۰، فرانسه ۲۳/۲درصد افزایش را شاهد بود.