فارس- رییس‌جمهوری روسیه ۵ اصل مهم در سیاست خارجی روسیه را عنوان کرد که به عقیده وی می‌تواند مواضع مسکو برای حمایت کامل از آبخازی و اوستیای جنوبی را روشن سازد. دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه برای نخستین بار بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری آبخازی و اوستیای جنوبی به ۵ اصل مهم اشاره کرد که اساس سیاست خارجی روسیه را تشکیل می‌دهند.

مدودف در مصاحبه‌ای با ۳ شبکه تلویزیونی روسیه در ابتدا خاطر نشان ساخت، «من در تحقق سیاست خارجی کشور ۵ اصل را اساسی و دارای اولویت خاص می‌دانم.»

وی اظهار داشت، در وهله نخست روسیه اصول اساسی حقوق و ضوابط بین‌المللی که تعیین کننده روابط میان کشورهای جهان است را قبول داشته و خود را به رعایت آنها پای بند می‌داند.

رییس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، دوم اینکه جهان باید چند قطبی باشد و جهان تک قطبی مورد قبول نیست.

وی افزود، سوم اینکه روسیه خواهان رویارویی با هیچ کشوری نیست. ما تا جای ممکن خواهان توسعه روابط دوستانه با کشورهای اروپایی، آمریکا و سایر کشورها هستیم.

به گفته مدودف، چهارمین اولویت روسیه در سیاست خارجی دفاع از حیات و ارزش‌های ملت روسیه، در هر کجای جهان که باشند، است و اصل پنجم نیز منافع ملی روسیه و مشارکت با مناطقی که با این کشور روابطی دوستانه دارند.

به عقیده رهبر روسیه، این ۵ اصل می‌تواند به سوالات بسیاری که پس از تصمیم روسیه برای حمایت کامل از آبخازیا و اوستیای جنوبی اتخاذ کرده را پاسخ داده و مواضع روسیه را روشن سازد.