اشراف‌زاده متهم به فساد مالی جانشین پرویز مشرف شد

با پیروزی زرداری در انتخابات
خلأ قدرت در پاکستان به پایان رسید
گروه بین‌الملل - نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پاکستان که در مجلس ملی، سنا و مجالس ایالتی این کشور و همزمان با انفجار بمب‌هایی که یکی ۶۵نفر و دیگری ۱۲نفر را به قتل رساند، به پایان رسید.
از تایید همه پیش‌بینی‌ها و پیروزی آصف علی‌زرداری همسر بی‌نظیر بوتوی ترور شده با کسب 90درصد آرا حکایت دارد.بدین‌ترتیب یک اشراف‌زاده عاشق اسب که به گفته همسر متوفای خود هیچ علاقه‌ای به سیاست حزبی نداشته است، جانشین ژنرال پرویز مشرف می‌شود که پس از 9 سال حکومت، ماه گذشته از قدرت کناره‌گیری کرد.
زرداری که پس از فوت همسرش به عنوان رهبر حزب مردم انتخاب شد و پس از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی هدایت ائتلاف مخالف پرویز مشرف را برعهده گرفت، توانست با تهدید وی به استیضاح، ماه گذشته او را مجبور به استعفا کند.
زرداری 11سال از عمر خود را به اتهام فساد مالی در دوران حکومت بی‌نظیر بوتو در دهه 90میلادی، در زندان گذراند. هرچند اتهامات علیه وی هیچ‌گاه ثابت نشد، اما او تا سال‌ها برای فرار از این اتهامات به کشور وارد نمی‌شد و پس از ورودش با وجود روی کار آمدن در حزب حاکم هنوز قضات پاکستان اعلام کرده‌اند که پرونده فساد مالی وی بسته نشده است. برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از بروز اختلالات جسمی در او بر اثر اسارت در زندان است. در این رقابت زرداری 53ساله در رای‌گیری سنا و مجلس ملی و چهار مجمع استانی توانست دو رقیب دیگر خود یعنی «مشاهد حسین» مشاور مشرف و سناتور حزب حامی مشرف و «سعید الزمان صدیقی» قاضی بازنشسته طرفدار نواز شریف را مغلوب سازد.
هفته گذشته نخست‌وزیر سابق، نواز شریف حزب خود را از ائتلاف حاکم خارج کرد.
این اقدام او اعتراضی بود به محدوده اختیارات رییس‌جمهوری. وی در توضیح این اقدام خود گفته بود که خواهان محدود شدن اختیارات رییس‌جمهوری است چون زرداری قول‌های مهم خود را زیر پا گذارده است.
بسیاری از افراد در پاکستان بیم آن را دارند که کشور با سیاست‌هایی به سبک قدیمی مواجه شود؛ آن هم در زمانی که کشور نیاز به عملکردی فوری برای بهبود اوضاع اقتصادی و مقابله با شورشیان دارد. گفته می‌شود زرداری طرفدار غرب است و از حامیان برنامه جنگ علیه تروریسم واشنگتن است. پیش‌بینی می‌شود با روی کارآمدن وی ارتش قدرتمند تحت کنترل درآید و جو ضد آمریکایی در کشور از بین برود و این همان کاری است که مشرف قرار بود انجام دهد و نتوانست. هرچند برخی امیدوارند که آصف‌علی زرداری بتواند در این اقدام موفق شود، اما واقعیت این است که پیشینه این فرد چندان امیدی نمی‌دهد.
علت عمده این است که وی رهبری تازه کار است که به واسطه ازدواج با بی‌نظیر بوتو به شهرت رسید و با ترور او قدرت گرفت. اما با انتشار نتایج انتخابات زرداری به یکی از قدرتمندترین رهبران غیرنظامی پاکستان در طول تاریخ 61ساله استقلال این کشور بدل شد.
یک هزار و صدوهفتاد نماینده از شش مجلس (مجالس ملی، سنا و چهار مجلس ایالتی) در انتخابات حق رای داشتند که براساس قانون اساسی این کشور هفتصد و دو رای را تشکیل می‌دادند. زرداری توانست از ۱۶۸ رای مجمع استانی ۱۶۲ رای را به خود اختصاص دهد. در مجلس ایالتی بلوچستان از ۶۵ رای ۵۹ رای به زرداری تعلق داشت.
در مجلس استان سرحد شمال غربی نیز زرداری از مجموع 124 رای 107 رای را از آن خود کرد. این دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پاکستان بود. پرویز مشرف در انتخابات دور یازدهم از مجموع 685 رای نمایندگان مجالس ملی، سنا و چهار ایالت، با 653 رای توانسته بود 32/95 درصد آرا را کسب کند.
زرداری در شرایطی روی کار می‌آید که تورم بی‌سابقه و قطع مکرر برق نارضایتی مردم مسلمان پاکستان را در ماه رمضان به دنبال داشته است. نرخ تورم واقعی در این کشور ۱۵۰درصد است در حالی که نرخ رسمی ۳۰درصد اعلام شده است. به نظر می‌رسد این اشراف‌زاده طرفدار غرب گذشته از انفجارهای مکرر و مخالفان بسیار در کشور راه سختی را در حل مشکلات اقتصادی در پیش داشته باشد.