گروه بین‌الملل- روز یکشنبه توفان نوع چهار آیک در سراسر منطقه تورکس و کایکس آمریکا خروشید. مردم این مناطق در پناهگاه‌های اضطراری یا خانه‌هایشان پناه گرفته بودند. روز شنبه مغازه‌داران و مالکان خانه‌ها در پرو ویدنشالز پنجره‌ها را با تخته بستند و شهروندان همچنان که ابرهای انبوه خاکستری توفان آیک به جزیره کم‌ارتفاع مجموعه جزایر نزدیک می‌شد، مشغول ساخت پناهگاه‌های موقتی شدند.

فرودگاه پرو ویدنشالز پس از انتقال توریست‌ها و شهروندان مجموعه جزایر تعطیل شد.

مرکز ملی توفان آمریکا اعلام کرد، اوایل روز یکشنبه توفان آیک از مناطق تورکس و کایکس عبور کرد.

وب سایت این مرکز نشان داد بادهای توفان آیک این جزیره را درمی‌نوردند.

این توفان با سرعت ۱۵مایل در ساعت (۲۴ کیلومتر در ساعت) با بادهایی با سرعت ۱۳۵ مایل در ساعت (۲۱۵کیلومتر در ساعت) به سمت غرب در حرکت بود. این توفان به جنوب شرقی باهاماس و شرق کوبا می‌رسد.

سپس توفان آیک به سمت خلیج مکزیک می‌رود. در لوئیزیانا، فرماندار این ایالت برای آمادگی در برابر خسارت‌های احتمالی بیشتر گروه ضربت تشکیل داده است. اهالی فلوریدا باتری، آب و کپسول‌های گاز را ذخیره کردند. نزدیک شدن این توفان، زنگ خطر را در هائیتی به صدا در آورد. در هائیتی مقامات در مورد این توفان هشدار دادند و نگرانند که این توفان بدتر از سیل‌های کشنده باشد.کوبا که هنوز از توفان گوستاو چند روز پیش بهبود نیافته است مستقیما در مسیر پیش‌بینی شده توفان آیک است.

دولت کوبا به مردم هشدار داد برای اقدامات اضطراری آماده باشند، اما هتل‌ها اعلام کردند هنوز شروع به انتقال میهمانان خارجی نکرده‌اند.

افسر نیروی دریایی رابرت لام گفت: پایگاه نیروی دریایی خلیج گوآنتانامو در جنوب غرب کوبا در «شرایط آمادگی نوع اول» خواهد بود و عبور قایق‌ها ممنوع خواهد شد، ساحل‌ها بسته می‌شوند و عبور خودروها از جاده‌ها نیز ممنوع می‌شود.

لام گفت: فرمانده پس از عبور توفان و برآورد میزان آسیب به این پایگاه آمریکا محدودیت‌ها را لغو خواهد کرد. در این پایگاه ۲۵۵ نفر مظنون به ارتباط داشتن با طالبان و القاعده در سلول‌هایی که ارتش می‌گوید ضدتوفان هستند، زندانی هستند.