گروه بین‌الملل - اواخر روز پنج‌شنبه وال‌استریت بهبود چشمگیری داشت.

پس از انتشار گزارشی مبنی‌بر اینکه دولت فدرال سازمانی را برای جذب بدهی به بانک‌ها ایجاد خواهد کرد، شاخص داوجونز ۴۰۰واحد افزایش یافت. این گزارش همچنین اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری‌های امن مثل سرمایه‌گذاری در بدهی دولتی که بیشتر ساعات روز مورد تقاضا بود، فرو نشاند. براساس این گزارش وزیر دارایی، هنری پاولسون ارایه یک ابزار را همچون قطعنامه شرکت‌های سپرده‌گذاری، بررسی می‌کند. این قطعنامه طی بحران وام و پس‌انداز در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ تصویب شد و سرمایه‌گذاران آن زمان را شادمان کرد. وال‌استریت امیدوار بود مداخله دولت فدرال به خلاص شدن شرکت‌های مالی از شر بدهی وام مسکن کمک کند و از اتلاف سرمایه که هم‌اکنون موجب فروپاشی شرکت‌ها از جمله بیراسترنز و لمان برادرز شده است، جلوگیری کند.

شاخص داوجونز ۰۳/۴۱۰واحد یا ۸۶/۳درصد افزایش یافت و به ۶۹/۱۱۰۱۹واحد رسید. این بزرگ‌ترین افزایش واحد داوجونز از اکتبر سال ۲۰۰۲ تاکنون است.

دیگر شاخص‌ها نیز افزایش داشتند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۱۲/۵۰واحد یا ۳۳/۴درصد افزایش داشت و به ۵۱/۱۲۰۶واحد رسید و شاخص نزدک کامپوزیت ۲۵/۱۰۰واحد یا ۷۸/۴درصد افزایش یافت و به ۱۰/۲۱۹۹واحد رسید.

اواخر روز پنج‌شنبه پاولسون تایید کرد که برنامه دولت برای نجات بانک‌ها از بدهی‌ها نیازمند تصویب کنگره خواهد بود.

این خبر قیمت‌های آینده سهام را افزایش داد. قیمت آینده شاخص داوجونز ۲۵۰واحد یا ۹/۱درصد افزایش یافت و به ۱۱۱۹۰واحد رسید و قیمت آینده شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳۱واحد یا ۶/۲درصد افزایش یافت و به ۱۰/۱۲۳۴واحد رسید.

در میان موسسات مالی، ارزش سهام موسسه مالی مورگان استنلی ۸۰ سنت یا ۷/۳درصد افزایش یافت و به ۵۵/۲۲ دلار رسید، زیرا این بانک سرمایه‌گذاری در جست‌وجوی خریدار یا تزریق پول نقد برای تقویت قیمت سهام خود بود.

شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۳۰/۴۷واحد یا ۹۹/۶درصد افزایش یافت و به ۶۸/۷۲۳واحد رسید.

خارج از آمریکا، شاخص میانگین نیکی ژاپن ۲۲/۲درصد کاهش یافت. این میزان کمترین سطح بسته شدن این شاخص طی سه سال گذشته است. شاخص هانگ سنگ‌هنگ کنگ ۳/۰درصد کاهش یافت. شاخص اف‌تی اس‌ای ۱۰۰ انگلستان ۶۶/۰درصد سقوط کرد. شاخص داکس آلمان ۰۴/۰درصد افزایش یافت و شاخص سی‌ای‌سی - ۴۰ فرانسه ۰۶/۱درصد کاهش یافت.