بازگشت نفت به ۶۵ پس از صعود به ۷۰

دنیای‌اقتصاد- پرواز بازارهای جهان در انتهای هفته چندان دوام نیاورد و برخی از بازارها به ویژه بازار سهام ژاپن مجبور به فرود و برخی دیگر همانند وال استریت متوقف شدند؛ قیمت جهانی نفت نیز پس از ادامه پرواز تا مرز ۷۰ دلار تا اواخر روز پنج‌شنبه، در اواخر روز جمعه به مرز ۶۵ دلار بازگشت. در پی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به یک درصد، نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن به ۳/۰درصد کاهش یافت

نوسان در بازارها

به‌رغم کاهش نرخ بهره برای نخستین بار طی هفت سال گذشته در ژاپن، ارزش سهام در این کشور سقوط کرد

رفیعه هراتی

روز پنج‌شنبه وال‌استریت نشانه‌های مطلوبی از ثبات را از خود نشان داد. گزارش منفی تولید ناخالص داخلی بهتر از حد انتظار بود و شاخص میانگین صنعتی داوجونز را حدود ۱۹۰ واحد افزایش داد.

وال استریت که هفته گذشته به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی بی‌ثبات بود، پس از گزارش وزارت بازرگانی آمریکا در مورد تولید ناخالص داخلی آرام‌تر شد. وزارت بازرگانی اعلام کرد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل سوم با نرخ سالانه ۳/۰درصد کاهش یافته است. این بدترین نرخ تولید ناخالص داخلی طی هفت سال گذشته بود. تحلیلگران کاهش ۵/۰درصدی را برای تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده بودند. اما با وجود اینکه تولید ناخالص داخلی بهتر از میزان پیش‌بینی شده بود، هنوز نشان‌دهنده اقتصاد در حال انقباض بود.

تحلیلگران می‌گویند شتاب‌زده است که بگوییم بی‌ثباتی بازار سهام به پایان رسیده است. اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند معاملات تا چند ماه بی‌ثبات باقی بماند و برخی بر این باورند که سرمایه‌گذاران سرانجام قوانینی را که در دهم اکتبر به تصویب رسیدند، به بوته آزمایش خواهند گذاشت. اما روز معاملاتی پنجشنبه آرام‌ترین روز معاملاتی طی هفته‌های اخیر بود و علامتی بود از اینکه بازار سهام در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز تنها برای مدت کوتاهی در محدوده منفی قرار داشت و در گستره کمتر از ۳۰۰ واحد، یعنی کمتر از میزان ۴۰۰ و ۵۰۰ واحد نوسان که معمول شده بود، معامله شد. شاخص داوجونز ۷۳/۱۸۹ واحد یا ۱۱/۲درصد افزایش یافت و به ۶۹/۹۱۸۰ واحد رسید.

دیگر شاخص‌ها نیز افزایش یافتند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۰/۲۴ واحد یا ۵۸/۲درصد افزایش یافت و به ۰۹/۹۵۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۳۱/۴۱ واحد یا ۴۹/۲درصد افزایش به ۵۲/۱۶۹۸ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است، ۳۰/۲۳ واحد یا ۷۵/۴ درصد افزایش یافت و به ۱۸/۵۱۴ واحد رسید.

روز جمعه بورس‌های آسیا وضع متفاوتی داشتند. به‌رغم کاهش نرخ بهره برای نخستین‌بار طی هفت سال گذشته در ژاپن، ارزش سهام در این کشور سقوط کرد در حالی که بورس هندوستان پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات افزایش داشت. سرمایه‌گذاران همچنین یکشنبه اطلاعاتی را دریافت کردند که ثابت کرد اقتصاد آمریکا، یعنی بازار اصلی صادرات، در فصل سوم کوچک شده است. به رغم کاهش نرخ بهره توسط بانک ژاپن از ۵/۰درصد به ۳/۰درصد، شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن ۵درصد سقوط کرد و به ۹۸/۸۵۷۶واحد رسید. تحلیل‌گران معتقدند برخی از سرمایه‌گذاران این میزان کاهش را از سر اجبار دانسته‌‌اند. آنها انتظار ۲۵/۰درصد کاهش را داشتند. کاهش نرخ بهره توسط ژاپن به این دلیل بود که کشورها در سراسر جهان می‌کوشند اقتصادهای خود را از بحران مالی آشکار حفظ کنند. روز چهارشنبه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را از ۵/۱درصد به یک‌درصد کاهش داد. این نرخ بهره تنها یک بار طی نیم قرن گذشته دیده شده است. اوایل هفته گذشته بانک مرکزی کره‌جنوبی نرخ بهره را ۷۵/۰درصد کاهش داد و به ۲۵/۴درصد رساند. چین، تایوان و هنگ‌کنگ نیز نرخ بهره را کاهش دادند.

در بورس ژاپن، ارزش سهام هوندا موتور ۱۳درصد کاهش یافت، ارزش سهام شرکت میتسوبیشی ۴/۵درصد و ارزش سهام شرکت سونی ۲/۲درصد کاهش یافت.

بورس کره جنوبی به افزایش ۱۲درصدی روز گذشته خود ادامه داد. شاخص کامپوزیت کره ۶/۲درصد افزایش یافت و به ۰۶/۱۱۱۳واحد رسید. شاخص اصلی استرالیا از محدوده منفی خارج شد و ۰۴/۰درصد افزایش یافت.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ پس از جهش ۸/۱۲درصدی در روز پنج‌شنبه، روز جمعه ۵/۲درصد کاهش یافت و به ۶۷/۱۳۹۶۸واحد رسید. بورس‌های کوچک‌تر آسیایی مثل بورس فیلیپین و بورس تایوان ۴درصد افزایش داشتند.

اوایل روز جمعه در بورس نیویورک شاخص آینده سهام آمریکا ۲درصد کاهش داشت و داوجونز با ۸۱ واحد کاهش به ۹۱۴۵ واحد رسید. در اروپا نیز بازارهای سهام کار خود را با کاهش آغاز کردند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۱درصد و شاخص داکس آلمان ۲/۱درصد کاهش یافت.