ایرنا- وزارت کشور انگلیس قوانین جدیدی برای دانشگاه‌های این کشور در ارتباط با پذیرش دانشجویان خارجی تدوین کرده است. در طرح جدید که برگرفته از سیستم امتیازی استرالیا است، دانشگاه‌های انگلیس باید مجوز لازم برای پذیرش دانشجوهای خارجی را از سازمان مهاجرت انگلیس اخذ کنند.

در طرح جدید، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی غیر مجاز که اقدام به پذیرش غیرقانونی دانشجویان خارجی می‌کنند، شناسایی و مجازات می‌شوند. بر اساس این طرح دانشجویان خارجی از ماه مارس سال ۲۰۰۹ فقط می‌توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مجوز دار مشمول این طرح، اقدام کنند و باید قبل از ورود به انگلیس نیز انگشت‌نگاری شوند.

وزارت کشور انگلیس همچنین دانشگاه‌های این کشور را ملزم کرده است تا از گذرنامه دانشجویان خارجی کپی بگیرند و در صورتی که آنان به هر دلیلی ثبت نام نکنند یا ادامه تحصیل ندهند، مراتب را به سازمان مهاجرت انگلیس اطلاع دهند. وزارت کشور انگلیس در بیانیه‌ای تاکید کرده است که قوانین جدید برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی تصویب شده است.

براساس این بیانیه، تعدادی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی انگلیس فقط برای اخذ ویزا و مجوز ورود به انگلیس برای دانشجوین خارجی به آنان پذیرش می‌دادند و از این طریق باعث از بین رفتن بازار کار در این کشور می‌شدند. «فیل وولاس»، معاون وزارت کشور انگلیس گفت: دانشجویانی که برای تحصیل به انگلیس می‌آیند باید مطابق قوانین عمل کنند و به کشور ما سود برسانند. وی افزود: بر اساس طرح جدید ما می‌توانیم مطمئن شویم که چه کسی برای تحصیل وارد می‌شود و چه موسساتی قوانین را زیر پا می‌گذارند.

وولاس گفت: از این پس ویزا فقط برای دانشجویانی صادر می‌شود که از موسسات دارای گواهینامه از سازمان مهاجرت پذیرش بگیرند و بتوانند مدرکی دال بر تامین مالی خود در انگلیس ارائه دهند. «دیوی لمی»، معاون وزارت آموزش انگلیس نیز گفت: دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند به مدت دو سال پس از پایان تحصیلات‌شان در این کشور بمانند. لمی‌گفت: ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت آموزشی ما به دلیل سو استفاده چند موسسه آموزشی غیرمجاز پایین بیاید. دانشجویان خارجی هر ساله دو و نیم میلیارد پوند درآمد عاید انگلیس می‌کنند.