پیروزی شعار «تغییر» در آمریکا

باراک اوباما همراه با همسر و دو دخترش-عکس:AP

اوباما کیست؟ سیاست‌های اقتصادی او چیست؟

واکنش بازارهای جهانی به انتخاب اوباما.

سردرگمی بازار نفت پس از اعلام پیروزی اوباما

ترس بازار مسکن از اوباما

شوک زودگذر اوباما به بورس تهران

بی‌ثباتی موقت بازارهای ارز و طلا . تحلیل اکونومیست از

پیروزی تاریخی اوباما

شادی آذری

باراک اوباما رییس‌جمهوری بعدی ایالات متحده آمریکا خواهد بود

آمریکا به طرز دردناکی طی دو انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین شرطی شد و ایالت‌های آن به دو دسته سرخ و آبی تقسیم شد و تنها معدودی ایالت در وسط باقی ماند که تصمیم آنها به رای‌دهندگان کمی بستگی پیدا کرد.

سه‌شنبه شب، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا همه فرضیاتی را که به مدت نیمی از یک نسل بر سیاست آمریکا حاکم بود، کنار زد. یک سیاست‌مدار جذاب و برای بسیاری الهام‌بخش در ماه ژانویه مسند ریاست‌جمهوری آمریکا را از کم‌محبوب‌ترین رییس‌جمهوری عصر نوین خواهد گرفت.

وقتی اوباما در سال ۲۰۰۴ سخنرانی‌ای را که منجر به شهرتش شد ایراد کرد، از ایالت‌های سرخ و آبی سخن به میان آورد. اما در آن زمان به هیچ وجه این احتمال وجود نداشت او کسی باشد که بین این دو دستگی پل بزند. اما ابعاد پیروزی او در این انتخابات بسیار بزرگ است. او حداقل ۳۳۳رای کالج الکتورال را به دست آورد و در آرای مردم نیز پیروز است. ایالت نیوهمپشایر که جان‌مک‌کین به خاطر پیروزی‌هایش در رقابت‌های سا‌ل‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ عاشق آن بود، به اوباما پیوست. پنسیلوانیا هم ایالت مهمی بود که مک‌کین در آن آخرین استراتژی خود را به کار بست و امیدوار بود نگرانی‌های اقتصادی و شخصی را درباره اوباما ایجاد کند و آن ایالت را از اوباما بگیرد و شکست‌هایش را در ایالت‌های دیگر با آن جبران کند، اما این استراتژی مک‌کین کار نکرد. اوهایو نیز ایالتی است که از زمان لینکلن تاکنون به همه نامزدهای جمهوری‌خواه برنده کاخ سفید رای داد. اما وقتی این ایالت هم به سمت اوباما رفت، در واقع جریان انتخابات پایان یافت. سایر ایالت‌هایی که پیش از این جمهوری‌خواه بودند، از جمله آیووا و نیومکزیکو هم تا حدودی به اوباما گرویدند.

سرانجام فلوریدا نیز به نفع اوباما رای داد و پیروزی بلامنازعی را برای وی رقم زد.

به نظر می‌رسد موضوع اقتصاد در پیروزی اوباما حیاتی بود. جورج بوش دور دوم ریاست‌جمهوری خود را در سال ۲۰۰۴ با تاکید بر موضوع «خدا، همجنس‌گرایان و اسلحه» پیروز شد. هیلاری کلینتون در برابر اوباما توانست توسط گروهی قد علم کند که اصطلاحا «دموکرات‌های ریگانی» نامیده می‌شوند و افرادی هستند که به لحاظ اقتصادی تحت فشار اما به لحاظ اجتماعی محافظه‌کارند. از جمله آنها می‌توان به بسیاری از افراد ساکن اوهایو و پنسیلوانیا اشاره کرد.

این مساله باعث شد اوباما به عنوان فردی دور از دسترس و از نخبگان به تصویر درآید. اما در روز انتخابات هفته جاری اوباما قادر بود تا چنین حامیانی را نیز جذب خود کند. اما اغلب جمهوری‌خواهان تلاش کردند رای‌دهندگان را از رابطه قدیمی او با کشیش ضدآمریکایی‌اش بترسانند و او را به تروریست‌های دهه ۶۰ منتسب کنند. اما واقعیت این است که رای‌دهندگان بیشتر نگران اوضاع کیف‌پول‌های خود بودند.

اوباما کنگره‌ای صمیمی را در اختیار خواهد داشت. در خانه نمایندگان دموکرات‌ها اکثریت را به دست گرفته‌اند. حتی بسیاری از جمهوری‌خواهان مهم هم در سنا شکست خورده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نام‌هایی چون الیزابت دال در کارولینای شمالی، جان سانونو در نیوهمپشایر و جیم گیلمور در ویرجینیا اشاره کرد. اما احتمال کمی وجود دارد که دموکرات‌ها ۶۰ کرسی سنا را اشغال کنند. اما این رقمی است که برای شکست جمهوری‌خواهان لازم است. میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت‌های جمهوری‌خواه سنا به تازگی در رقابت سختی در ایالت کنتاکی توانست کرسی خود را کسب کند. واقعیت این است که آمریکا چرخش بزرگی به سمت چپ آمریکایی ندارد. اوباما به‌خصوص با اکثریت دموکرات خود در کنگره، باید بتواند انتظارات را به دقت مدیریت کند. دموکرات‌ها خواستار حرکت‌های بزرگ به چپ هستند.

اما اوباما می‌داند که بیل کلینتون به این دلیل اکثریت کنگره خود را پس از دو سال از دست داد که در آن جهت بیش از حد پیش رفته بود.

به هر حال انتخابات پایان پذیرفته است و آمریکا که نشان زشتی از هنگام تولد به نام برده‌داری بر تن دارد، اولین رییس‌جمهوری سیاهپوست خود را انتخاب کرده است. این دستاوردی‌ شایان توجه و تاریخی است.