فارس - پیروزی «باراک اوباما» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان به همراه داشت. اتحادیه اروپا پیروزی اوباما را تبریک گفت

اتحادیه اروپا پیروزی چشمگیر «باراک اوباما» را به وی و مردم آمریکا تبریک گفت و خواستار همکاری‌های جدید با دولت آتی وی شد.

اتحادیه اروپا با ستودن پیروزی «باراک اوباما» به‌عنوان رییس‌جمهور منتخب آمریکا، خواستار سیاست جدیدی از سوی دولت بعدی این کشور در روابط بین دو قاره اروپا و آمریکا شد.

«خوزه مانوئل باروسو» رییس کمیسیون اتحادیه اروپا با ابراز خوشحالی از این رویداد، پیروزی اوباما را به وی، خانواده و مردم آمریکا تبریک گفت و اعلام کرد که انتظار دارد

دولت اوباما سیاست جدیدی در روابط خارجی اتخاذ کند.

باروسو در بیانیه‌ای که پس از مطلع شدن از پیروزی اوباما منتشر شد، اظهار کرد: «ما برای از بین بردن بحران کنونی اقتصادی به تغییرات نیازمندیم. ما باید از تغییرات برای رهایی از بحران اقتصادی جاری استفاده کنیم و فرصت‌های جدیدی به‌وجود آوریم. ما به سیاست جدیدی برای جهان جدید نیازمندیم.»

سارکوزی پیروزی اوباما را به وی تبریک گفت

«نیکلا سارکوزی» دقایقی بعد از قطعی شدن پیروزی «باراک اوباما» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با ارسال پیامی پیروزی چشمگیر وی را به او تبریک گفت.

کاخ الیزه دقایقی بعد از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در پیامی که برای همتای تازه منتخب آمریکایی خود ارسال کرد، این موفقیت چشمگیر وی را به او تبریک گفت.

در پیام سارکوزی آمده است: مردم آمریکا شما را برای اداره کشورشان برای یک دوره چهار ساله برگزیده‌اند و تبریکات من و مردم فرانسه را پذیرا باشید.

وی می‌افزاید: پیروزی چشمگیر شما پاداشی به تعهد خستگی‌ناپذیر شما در مسیر خدمت مردم آمریکا و اوج مبارزه‌ای فوق‌العاده می‌باشد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مردم آمریکا با انتخاب شما گزینه تغییر، گشایش و خوشبینی را برگزیدند در حالی که جهان در مشکلات بسیاری غرق است و در‌تردید به سر می‌برد، مردم آمریکا وفادار به ارزش‌هایی که هویت کشورشان را ساخته است، با قوت تمام ایمان خود به پیشرفت و آینده را ابراز کردند. سارکوزی در پیام خود همچنین می‌افزاید: این پیام مردم آمریکا ورای مرزهای ملی این کشور طنین انداخته است. در زمانی‌که همه ما باید با یکدیگر با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شویم، انتخاب شما در فرانسه، اروپا و سراسر جهان امید تازه‌ای ایجاد کرده است.

محمود عباس: اوباما روند صلح خاورمیانه را تسریع کند

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در نخستین اظهارنظر پس از انتخاب «باراک اوباما» به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا از وی خواست که به روند صلح خاورمیانه سرعت ببخشد.

«محمود عباس» در اظهاراتی که پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا و قطعیت پیروزی «باراک اوباما» داشت از وی خواست که تلاش‌ها برای صلح در خاورمیانه را تسریع ببخشد.

وی همچنین از باراک اوباما خواست برای تسریع در پایان دادن به درگیری‌های میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تلاش کند.

حماس از اوباما خواست «اشتباهات بوش» را مرتکب نشود

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نخستین واکنش به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از وی خواست تا از اشتباهات جورج بوش رییس‌جمهوری فعلی این کشور عبرت بگیرد و مرتکب چنین اشتباهاتی نشود.«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به سوالی درباره پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: اوباما باید از اشتباهات گذشته دولت بوش که افغانستان، لبنان و عراق را نابوده کرده است، درس عبرت بگیرد.

زیباری: آمریکا از زیر بار تعهدات خود در قبال عراق شانه خالی نمی‌کند

وزیر امور خارجه عراق در نخستین واکنش به پیروزی باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، آمریکا به سرعت از زیر بار تعهدات خود در قبال عراق شانه خالی نخواهد کرد. هوشیار زیباری در نخستین واکنش یک مقام عراقی به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: اوباما به تعهد آمریکا در عراق پایان نخواهد داد.