مونا مشهدی رجبی

باراک اوباما به عنوان اولین رییس‌جمهوری سیاه پوست آمریکا وارد کاخ سفید می‌شود. در انتخابات روز چهارم نوامبر مردم آمریکا به این کاندیدای حزب دموکرات رای دادند و هم‌اکنون با فاصله بسیار زیادی از کاندیدای حزب جمهوری به عنوان رییس‌جمهوری این کشور انتخاب شد. هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل، بحران اقتصادی غرب است و سیاست‌های اوباما برای حل این بحران از مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه کارشناسان اقتصادی این کشور قراردارد. در این بخش برنامه‌های اقتصادی آمریکا در مقابله با بحران اقتصادی امروز آمریکا را می‌بینید:

۱ - تعلیق موقتی قانونی که به موجب آن افراد بالاتر از ۷۰ سال و شش ماه بتوانند از حساب بازنشستگی خود در صورت نیازبرداشت کنند. ۲ - ارائه اعتبارات مالیاتی موقتی تا مرز ۳‌هزار دلار آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ میلادی به شرکت‌های مختلف به ازای استخدام هر یک نفر به صورت تمام وقت. ۳ - اجازه دادن به دولت فدرال برای وام دادن به دولت‌ها در مقابله با بحران مالی موجود در آمریکا و کاهش تاثیرات منفی آن.۴ - حذف موقتی مالیات بر مزایای بیکاری برای ارتقای توانایی اقتصادی خانوارهای بیکار. ۵ - تخصیص بخشی از بودجه ۷۰۰‌میلیارد دلاری آمریکا که تحت عنوان طرح نجات اقتصادی عنوان شد به موسسات مالی مختلفی که در اثر ناتوانی مردم در بازپرداخت اقساط وام مسکن با مشکل موجه شدند.

امنیت انرژی

۱ - تلاش برای کاهش تصاعد کربن تا ۸۰‌درصد کمتر از سطح تصاعد این گاز در سال ۱۹۹۰ میلادی. این طرح تا سال ۲۰۵۰ اجرا می‌شود. ۲ - سرمایه‌گذاری ۱۵۰‌میلیارد دلار در بخش تولید و استفاده از منابع انرژی احیا شدنی تا ده سال آینده- افزایش استاندارد مصرف بنزین در خودروها به این معنا که با استفاده از برنامه‌های صنعتی و فن‌آوری‌های تحت بررسی تا بیست سال آینده میزان مصرف بنزین در خودروها کمتر شود. ۳ - اجازه حفاری و استخراج نفت از منابع نفتی فراساحلی به صورت محدود. ۴ - تامین ۱۰‌درصد از نیاز انرژی آمریکا از منابع انرژی احیا شدنی تا سال ۲۰۱۳ میلادی - فراهم کردن زمینه مناسب برای تولید ۲۵‌درصد از انرژی برق آمریکا توسط منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ میلادی و تولید ۲‌میلیارد گالن سوخت‌های گیاهی پیشرفته تا سال ۲۰۱۳ میلادی. ۵ - تلاش برای کاهش ۱۵‌درصدی مصرف برق در کشور آمریکا تا سال ۲۰۲۰ میلادی. ۶ - -تزریق ۱۵۰‌میلیارد دلار به صندوق تولید انرژی‌های پاک با هدف کمک به ساخت خودروهای هیبریدی و خودروهایی که با سوخت‌های غیر فسیلی کار می‌کنند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب کاهش نیاز انرژی کشور شود و به دنبال آن زمینه را برای ایجاد هوایی پاک‌تر فراهم کند.

مالیات

۱ - حذف طرح کاهش نرخ مالیات برای تمام ساکنان آمریکا به جز خانوارهایی که بیشتر از ۲۵۰‌هزار دلار و خانواده‌های تک نفره‌ای که بیشتر از ۲۰۰‌هزار دلار در سال درآمد دارند. این دسته از خانوارها با رشد نرخ مالیات روبه‌رو می‌شوند. نرخ مالیات خانوارهای تک نفره آمریکایی که بیشتر از ۲۰۰‌هزار دلار در سال درآمد داشتند ۳۵‌درصد بود ولی هم‌اکنون نرخ مالیات این افراد به ۶/۳۹‌درصد افزایش می‌یابد. نرخ مالیات خانوارهایی که با ۲۵۰‌هزار دلار در سال درآمد دارند، برابر با ۳۳‌درصد بود ولی هم‌اکنون نرخ مالیات آنها به ۳۶‌درصد افزایش می‌یابد.

۲ - کاهش نرخ مالیات به اندازه یک‌هزار دلار به ازای هر نفر از خانوارهایی که در سال کمتر از ۲۵۰‌هزار دلار به‌دست می‌آورند. ۳ - معافیت موقتی مالیات برای خانوارهای طبقه متوسط و پایین جامعه برای توانمند‌تر کردن آنها در مواجهه با مشکلات کنونی اقتصادی آمریکا.

مشاغل

۱ - ارائه اعتباری معادل ۵۰۰‌دلار به صاحبان مشاغل کوچک خویش فرما تا بتوانند هزینه مالیات خویش فرمای دریافتی توسط دولت را تا اندازه‌ای جبران کنند. ۲ - معافیت سرمایه‌گذاران از پرداخت مالیات بر افزایش ارزش دارایی‌ها در مشاغل کوچک و شروع‌کنندگان فعالیت اقتصادی. به خصوص افرادی که سرمایه‌گذاری خود را زمانی انجام داده بودند که دارایی اولیه شرکت به اندازه‌ای بود که مشمول قانون معافیت می‌شد. البته میزان این دارایی حداقل که برای معافیت در نظر گرفته شده است در طی جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد. ۳ - افزایش حداقل دستمزد و افزایش آن متناسب با نرخ رشد تورم به منظور حصول اطمینان از رشد دستمزدها در هر سال و تثبیت درآمد مردم.

۴ - ارائه ۵۰‌درصد اعتبار برای پرداخت بیمه درمانی نیروهای شاغل در بنگاه‌های کوچک که باید این هزینه توسط کارفرما پرداخت شود. ۵ - تثبیت نرخ مالیات دولتی در سطح ۴۵‌درصد و افزایش میزان معافیت مالیاتی تا سقف ۵/۳میلیون دلار.