ایرنا- به نوشته گاردین، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد: بعد از بحران مالی، اینک بحران انرژی جهان را تهدید می‌کند و باید یک انقلاب جهانی در بخش انرژی روی دهد، چون منابع نفتی جهان رو به افول است. آژانس بین‌المللی انرژی که از سازمان‌های تامین‌کننده منافع کشورهای مصرف‌کننده انرژی است، در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، برای نخستین بار هشدار می‌دهد: عرضه نفت به وضعیت بحرانی و تولید آن به اوج خود خواهد رسید، زیرا رویکرد قدرت از تولید‌کنندگان بزرگ نفتی به شرکت‌های ملی نفتی در کنترل کشورهای تولید‌کننده تغییر جهت خواهد داد.

کمیسیون اروپا هم در گزارشی که امروز پنجشنبه منتشر خواهد کرد، نسبت به رو به نقصان رفتن میادین نفتی جهان و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا هشدار داده و این وضعیت محتمل را بحرانی خوانده است. در گزارش کمیسیون اروپا آمده است: حل مشکل تغییرات جوی نیاز به تغییر رویکرد منابع انرژی به سمت انرژی‌های با قابلیت دارای کربن پایین است.

کمیسیون اروپا در گزارش خود یادآور شده است: منابع نفتی جهان محدود است و ظرفیت ذخیره و تولید فرآورده‌های جانبی در اختیار تعدادی انگشت شمار از تولید‌کنندگان است و قیمت بالای اخیر نفت و شکننده بودن بازارهای نفت و گاز دال بر همین مدعا است.