گروه بین‌الملل- روز جمعه ارزش سهام در وال استریت افزایش یافت زیرا سرمایه‌گذاران بر این باور بودند که کاهش شدید قیمت نفت هزینه مصرف‌کننده و ارزش سهام خرده‌فروشی را افزایش خواهد داد و آمار دولتی را که نشان داد در ماه نوامبر نیم میلیون شغل از بین رفته است جبران خواهد کرد. سرمایه‌گذاران، سهام فروشگاه‌های وال مارت و شرکت اپل را خریداری کردند زیرا قیمت نفت به کمتر از ۴۱ دلار در هر بشکه سقوط کرد و نگرانی ناشی از گزارش بد اشتغال در ماه نوامبر را از بین برد.

ارزش سهام فروشگاه‌های وال مارت حدود ۶درصد افزایش یافت و به ۲۱/۵۸ دلار رسید. افزایش ارزش سهام شرکت اپل موجب شد شاخص نسدک ۱۰۰ حدود ۳درصد افزایش پیدا کند و به ۰۰/۹۴ دلار برسد.

گزارش دولت آمریکا نشان داد که کارفرمایان در ماه نوامبر ۵۳۳۰۰۰ شغل را کاهش داده‌اند. این ضعیف‌ترین عملکرد طی ۳۴ سال اخیر بود و نرخ بیکاری به ۷/۶درصد افزایش یافت، این بیشترین نرخ بیکاری از سال ۱۹۹۳ تاکنون بود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۸/۲۵۹ واحد یا ۰۹/ ۳درصد افزایش یافت و به ۴۲/۸۶۳۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۸۵/۳۰ واحد یا ۶۵/۳ درصد رشد کرد و به ۰۷/۸۷۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷۵/۶۳ واحد یا ۴۱/۴درصد افزایش یافت و به ۳۱/۱۵۰۹ واحد رسید.

همچنان که سرمایه‌گذاران به پایان یک سال بد برای معامله سهام نزدیک می‌شوند، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، در طی سال ۴۰درصد، شاخص داوجونز ۳۵درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۴۳درصد سقوط کرد.

طی هفته گذشته شاخص داوجونز ۲/۲درصد، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳/۲درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۷/۱درصد کاهش یافت.

روز جمعه ارزش سهام بخش مالی نیز افزایش یافت. زیرا شرکت هارت فورد فایننشال پیش‌بینی سود سال ۲۰۰۸ را افزایش داد و اعلام کرد به اندازه کافی سرمایه دارد تا بتواند در برابر وخامت بیشتر اوضاع بازار سهام مقاومت کند.

ارزش سهام این شرکت بیش از ۲برابر شد و به ۵۹/۱۴دلار رسید. شاخص مالی استاندارد اندپورز حدود ۹درصد افزایش یافت.

سرمایه‌گذاران همچنان در مورد سرنوشت صنعت خودروسازی آمریکا نگران بودند.

مدیران عامل سه شرکت بزرگ خودروسازی برای تقاضای دوباره ۳۴میلیارد دلار کمک دولتی به کنگره رفتند.

ارزش سهام شرکت جنرال موتورز ۷/۰درصد کاهش یافت و به ۰۸/۴دلار رسید. ارزش سهام فورد ۳/۲درصد افزایش یافت و به ۷۲/۲دلار رسید.