فارس- بر اساس آمارهای نشریه اقتصادی میس میزان تولید نفت اوپک طی ماه نوامبر تنها ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.عربستان بیشترین سهم را در کاهش تولید اوپک طی ماه نوامبر داشته است و تولید خود را از ۲/۹میلیون بشکه در ماه اکتبر به کمتر از ۶۵/۸میلیون بشکه رسانده است. بر اساس گزارش میس، اوپک نتوانسته است به هدف کاهش ۵/۱میلیون بشکه‌ای سقف تولید از ابتدای نوامبر که در نشست ۲۴ اکتبر به توافق رسید، دست یابد. وزرای نفت اوپک در نشست قاهره نیز هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص سقف تولید اوپک را به نشست ۱۷ دسامبر اوران الجزایر موکول کردند.

در حالی که تقاضای جهانی نفت به شدت در حال کاهش است و قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه رسیده است، به نظر می‌رسد پایبندی اعضای اوپک به توافقات اخیر در خصوص کاهش سقف تولید، بسیار مهم خواهد بود و نقش مهمی در برقراری ثبات در بازار نفت خواهد داشت.

مقام‌های اوپک نشست قاهره را نشستی مشورتی ارزیابی کردند. عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس خواستار پایبندی بیشتر اعضا به تعهدات مربوط به کاهش سقف تولید شدند، این در حالی است که شکیب خلیل رییس اوپک میزان پایبندی اعضای این سازمان به توافقات نشست ۲۴ اکتبر را بیش از ۸۰ تا ۸۵درصد اعلام کرده است. حسین شهرستانی وزیر نفت عراق نیز تاکید کرد، بحران اقتصادی جهان نشست قاهره را تحت تاثیر قرار داده بود. بی‌شک بحران اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر بازار نفت داشته است. قیمت نفت به یک سوم ارقام ماه جولای رسیده است. کاهش قیمت نفت به شدت اقتصاد کشورهای اوپک را تهدید می‌کند. کشورهای اوپک به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند و کاهش قیمت نفت ضربه مهلکی به اقتصاد این کشورها وارد خواهد کرد.