ایسنا- سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که منتظر الزیدی به علت پرتاب کفش به سمت جورج بوش، از نوری مالکی عذرخواهی کرد. یاسین مجید مشاور اطلاع رسانی نوری مالکی نخست وزیر عراق، اعلام کرد: منتظر الزیدی خبرنگار عراقی شبکه البغدادیه به مالکی گفته است که کارش اشتباه و زشت بوده است و امکان توجیه این کار وجود ندارد. مجید افزود: مالکی پیام مکتوبی را از منتظر الزیدی دریافت کرده که وی طی آن گفته است که در حال حاضر دیگر عذرخواهی فایده‌ای ندارد و کاری که من انجام دادم زشت بود. این در حالی است که علی الزیدی برادر خبرنگار عراقی گفته است: فکر ارسال پیام عذرخواهی به مالکی از سوی برادرش قابل باور نیست.

جلسه‌ دادگاه منتظر الزیدی

سخنگوی شورای عالی قضایی عراق عنوان کرد که منتظر الزیدی در دادگاه به تهاجم علیه رییس‌جمهوری آمریکا متهم شده است. قاضی این پرونده نیز اعلام کرده است که الزیدی همکاری خوبی در دادگاه داشته است. وی اما جزئیات بیشتری از جلسه‌ محاکمه ارائه نکرد. بر اساس قوانین عراق، بی‌احترامی به رییس یک کشور خارجی، هفت سال زندان دارد. سخنگوی شورای عالی قضایی عراق گفت: الزیدی در حضور یک وکیل مدافع و دادستان در برابر قاضی پرونده حاضر شد و به کار خود اعتراف کرد. دادگاه در پایان جلسه محاکمه تصمیم گرفت که الزیدی در بازداشت بماند و پس از این که قاضی کار تحقیق خود را در این باره به انتها برساند، احتمالا بر اساس بندی در قوانین کیفری عراق که بر اساس آن هر کس که درصدد قتل رییس‌جمهوری عراق یا یک رییس‌جمهوری خارجی باشد، باید مجازات شود، وی را به محاکمه خواهد فرستاد. به گفته وی، چنین جرمی هفت تا ۱۵ سال زندان دارد.

استعفای المشهدانی

دامنه‌ حمایت‌ها از الزیدی به پارلمان عراق نیز کشیده شد. در پی درخواست اعضای حزب مقتدی الصدر برای آزادی الزیدی، پارلمان عراق روز چهارشنبه به بی‌نظمی کامل کشیده شد. به گفته ویسام الزوبیدی، مشاور معاون رییس مجلس عراق، نمایندگان طرفدار مقتدی الصدر با ایجاد وقفه در جلسه‌ رسمی پارلمان خواستار رسیدگی به پرونده الزیدی و مورد ضرب و شتم واقع شدن وی پس از دستگیری‌اش شدند، اما دیگر نمایندگان با مخالفت با این درخواست اعلام کردند که این پرونده به دادگاه مربوط می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، درحالی که نمایندگان بر سر یکدیگر فریاد می‌کشیدند، محمود المشهدانی رییس پارلمان عراق اعلام کرد: ریاست چنین مجلسی هیچ افتخاری برای من ندارد و من استعفای خود را اعلام می‌کنم.