گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران امیدوارند اقدام سریع در مورد برنامه محرک اقتصادی موجب تقویت وال‌استریت در هفته جاری شود. وال‌استریتی که بدترین ماه ژانویه را در تاریخ خود پشت‌سر گذاشت. پس از آنکه شرکت‌ها ۲۰۰۰۰۰ شغل را در ماه ژانویه کاهش دادند، موج اخبار ناامیدکننده به اوج خود رسید. برخی از سرمایه‌گذاران نگرانند که اجرای برنامه کمک به بانک‌ها مدت زمان زیادی طول بکشد. امید به بهبود وضع اقتصادی آمریکا مستقیما بر دوش قانونگذاران در واشنگتن است. سنای آمریکا در هفته پیش‌رو برنامه ۸۸۷میلیارد دلاری محرک اقتصادی را به دقت بررسی می‌کند. مجلس نمایندگان این برنامه را بدون مخالفت جمهوری‌خواهان تصویب کرد. وارن سیمپسون مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه استفنس می‌گوید: «اگر آنها این برنامه را یا هر برنامه‌ای را تصویب کنند، بازار سهام اندکی بهبود خواهد یافت.»پس از موج کاهش شغل در هفته گذشته، سرمایه‌گذاران خود را برای گزارش دولت در مورد نرخ بیکاری در ماه ژانویه آماده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری در ماه ژانویه حدود ۵/۷درصد باشد. این بیشترین میزان نرخ بیکاری ماهانه از سپتامبر سال ۱۹۹۲ تاکنون خواهد بود. اوایل هفته گذشته افزایش سهام بخش مالی موجب افزایش شاخص‌ها شد، اما این افزایش روز پنج‌شنبه از میان رفت زیرا آمار نشان داد تقاضا برای حقوق بیکاری افزایش یافته است و فروش مسکن نوساز به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز تقریبا یک‌درصد، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۷/۰درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۱/۰درصد کاهش یافت.

اما شاخص‌های داوجونز و استاندارد اندپورز ۵۰۰ بدترین کاهش تاریخ خود را در ماه ژانویه ثبت کردند. معمولا عملکرد شاخص‌ها در ماه ژانویه پیام‌آور وضع آن‌ها در بقیه سال است.

روز پنج‌شنبه این هفته تعداد بسیاری از خرده‌فروشان ارقام فروشی خود را اعلام خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود میزان فروش خرده‌فروشان ۴/۲درصد در ماه ژانویه کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران به این ارقام به دقت توجه خواهند کرد زیرا هزینه مصرف‌کننده دوسوم از تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد. تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل چهارم ۸/۳درصد کاهش یافته است. این سریع‌ترین آهنگ کاهش در حدود ۲۷ سال گذشته بود. روز دوشنبه این هفته معاملاتی با بررسی درآمد و مصرف شخصی یا هزینه، برای ماه دسامبر و همچنین گزارش موسسه مدیریت عرضه از فعالیت تولیدی آمریکا در ماه ژانویه آغاز می‌شود. گزارش موسسه مدیریت عرضه از فعالیت بخش غیرتولیدی یا بخش خدمات آمریکا در ماه ژانویه، روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. سرمایه‌گذاران در تلاش برای پرهیز از رکود اقتصادی، بحث‌های سنا را در مورد بسته محرک اقتصادی به دقت دنبال خواهند کرد. اما این برنامه با مانع جدی جمهوری‌خواهان سنا به رهبری جان‌مک‌کین، کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری رو‌به‌رو است. مک‌کین در حال طراحی یک بسته جایگزین است.