گروه بین الملل - به گزارش بانک جهانی افزایش بحران اقتصادی دنیا سبب شد تا درون ریز سرمایه‌های خارجی در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای شکننده جهان کاهش یابد و یکی از مهمترین فاکتورهای رشد در اقتصاد آنها از بین برود. به تعبیر بانک جهانی هم اکنون وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورها در منطقه خطر یا وضعیت قرمز قرار گرفته است و ادامه این وضعیت می‌تواند مشکلاتی را برای دنیا ایجاد کند که غیر قابل جبران است‌. بر طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه جهان به ۵/۴‌درصد می‌رسد در حالیکه در سال ۲۰۰۷ میلادی اقتصاد این کشورها با نرخ ۵/۷درصد رشد کرده بود‌. از طرف دیگر نرخ رشد سرمایه‌گذاری در این کشورها از ۱۳‌درصد در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۵/۳‌درصد در سال ۲۰۰۹ میلادی تنزل می‌یابد که بسیار مشکل‌آفرین است.

بر طبق گزارش موجود تغییر در قوانین استقراض در دنیا به دلیل کمبود اعتباری در سراسر جهان سبب شد تا بی‌ثباتی‌ها و خطرات زیادی در اقتصاد دنیا ایجاد شود. و این مساله روی سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه تاثیر منفی به جای بگذارد. از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون درون ریز سرمایه‌های خارجی به کشورهای در حال توسعه جهان ۱۰درصد کاهش یافته است که این مساله زمینه ساز تنزل نرخ رشد اقتصادی این کشورها هم شد. انکتاد در گزارش خود در مورد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نوشت:«سرمایه‌گذاری موتوری بسیار قدرتمند در توسعه و رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار است. و کاهش حجم آن می تواند تلاش‌های جامعه جهانی برای اصلاح اقتصادی کشورهای در حال توسعه و خروج مردم آنها از فقر را بی‌نتیجه کند. ولی کمبود اعتبارات در سطح جهان و بی‌ثباتی سیاسی در سراسر جهان موجب شد تا هر روز از میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه کاسته شود. جیمز بوند یکی از کارشناسان اقتصادی بانک جهانی در این مورد می‌گوید: «از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون ما شاهد تعویق اجرای شمار زیادی از پروژه‌های زیر ساختی صنعتی و تولیدی در کشورهای در حال توسعه بودیم که دلیل این تعویق هم بحران اعتباری و نبودن امکانات مالی لازم بود.»

برخی از کارشناسان اصلی دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه دنیا را از بین رفتن اعتماد به بازارهای مالی می‌دانند‌. اعتماد صنعتگران و سرمایه‌داران از نیمه دوم سال قبل نسبت به اوضاع اقتصادی از بین رفت و این اعتماد از دست رفته مشکلات زیادی را برای اقتصاد ایجاد نمود. بوند تاکید کرد کشورهای فقیر و کشورهایی که سطح درآمدی متوسطی دارند، برای کاهش تاثیر‌پذیری از بحران مالی جهانی و ترمیم خسارت‌ها نیازمند کمک مالی کشورهای صنعتی هستند، ولی از آغاز بحران مالی در دنیا سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه کاهش یافت و هم اکنون نیز به اوج خود رسیده است. بانک جهانی با اشاره به مشکلاتی که هم اکنون دنیا را تهدید می‌کند، نوشت: «دولتمردان و اقتصاددانان دنیا با مشکلات بزرگی دست به گریبان هستند‌. مشکلاتی که حل شدن آنها کاری زمان بر و طولانی است ولی باید اولویت‌بندی شود و اولویت ما بازگرداندن اعتماد به بازارهای مالی و اقتصاد است‌. اگر بتوانیم اعتماد مردم را به بازارهای مالی به دست آوریم شاهد حل شدن مشکلات و باز گشت اقتصاد به مسیر سالم گذشته خواهیم بود‌.»

حمایت‌های مالی بانک جهانی و موسسات مالی دیگر از بانک‌های آسیب‌دیده کشورهای در حال توسعه و موسسات مالی این کشورها یکی از مهمترین کارهایی بود که انجام شد‌. این حمایت مالی و تامین سرمایه مورد نیاز آنها ضمن اینکه سبب شد تا اعتماد مردم به بازار مالی کمتر از این حد موجود نشود، زمینه ساز تامین بودجه لازم برای اجرای پروژه‌های صنعتی و زیر ساختی در این کشورها شد‌. به تعبیر دیگر در شرایطی که سرمایه‌داران خارجی به دلایل مختلف از سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه امتناع می‌کنند، بانک‌های این کشورها می‌توانند اعتبارات لازم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مهم زیرساختی را در اختیار داشته باشند و مانع از عقب گرد اقتصادی و تضعیف اقتصاد و صنعت دنیا شوند‌.

رابرت زولیک، رییس بانک جهانی در سخنرانی اخیر خود در مورد بحران اقتصادی دنیا و از بین رفتن اعتماد به بازار گفت: «راهی که دنیا برای حل مشکل اقتصادی خود در پیش گرفته است باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، زیرا تجربه ماه‌های اخیر نشان داد دنیا موفقیت چندانی بدست نیاورده است و از طرف دیگر باید در نظام کنترل اقتصاد جهانی اصلاحاتی ایجاد شود و گروه‌های تازه و کارآمدتری در جهان ایجاد شود . هم اکنون گروه‌های مختلفی از جمله گروه هشت در جهان حضور دارند که در سال‌های قبل نقش بسزایی در کنترل اوضاع اقتصاد داشتند، ولی به دلیل بحران‌های مالی غرب اوضاع اقتصادی این کشورها و قدرت تاثیر‌گذاری آنها در جهان کمتر شده است و نمی توانند نقش خود را در دنیا به خوبی ایفا کنند‌.»