تایلند در وضعیت قرمز

گروه بین‌الملل- با وجود گذشت چند روز از ناآرامی‌ها در تایلند، نه تنها هنوز وضعیت به حال عادی بازنگشته است، بلکه نیروهای پلیس و ارتش به روی معترضان آتش نیز گشودند. دیروز، دوشنبه نظامیان به ناگهان به سوی گروهی از تظاهرکنندگان که راه‌های اصلی در مرکز پایتخت را مسدود کرده بودند و به سوی سربازان سنگ و بطری آتشزا پرتاب می‌کردند، تیراندازی کردند. در پی این اقدام صدها تن از تظاهرکنندگان از برابر نیروهای ارتش فرار کردند. این اقدام ارتش در پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در ادامه تشنج در مرکز بانکوک و پس از آن صورت گرفت که تظاهرکنندگان یک اتوبوس را به آتش کشیدند. از جمله ناآرامی‌ها انفجار یک بمب دست ساز در محل ساختمان دادگاه قانون اساسی تایلند در اوایل بامداد روز دوشنبه بود که یک زخمی بر جای گذاشت.

در همین ارتباط خبرگزاری شین هوا گزارش داد که حوالی ساعت سه و ۳۰ دقیقه بامداد دیروز سه بمب دست ساز به داخل ساختمان دادگاه قانون اساسی تایلند پرتاب شد که بر اثر انفجار یکی از این بمب‌ها، یک مامور امنیتی این دادگاه زخمی شد. نخست‌وزیر تایلند در ساعات اولیه دیروز، دوشنبه در دو نطق تلویزیونی تلاش کرد تا بار دیگر اعتماد مردم را به توانایی دولتش در کنترل اوضاع جلب کند.

آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند پس از نیمه شب دوبار در تلویزیون دولتی ان.بی.تی حاضر شد. بار نخست با وزیران، مقام‌های بلندپایه ارتش و پلیس مسوول امنیت و بار دوم به تنهایی. وی در هر دوی این نطق‌ها اعلام کرد که دولت وی به آن اندازه‌ای که مردم براساس مشاهداتشان از وقایع ۴۸ ساعت گذشته، قضاوت کرده‌اند، موضعی نرم و منعطف اتخاذ نکرده است و تنها نیست. دولت مجبور شد این نشست را لغو و در پاتایا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند، ولی پس از آن که تظاهرکنندگان با اعلام پیروزی بر سر لغو این نشست به بانکوک عقب‌نشینی کردند، وضعیت فوق‌العاده را لغو کرد. رییس دولت عنوان کرد که سه تا چهار روز آینده مهم و حیاتی خواهد بود، زیرا مردم شاهد تغییر واقعی وضعیت خواهند بود. آبهیسیت اظهار داشت که دادگاه پاتایا برای پنج رهبر اصلی جبهه متحد دموکراسی علیه دیکتاتوری (UDD) حکم بازداشت صادر کرده است. وجاجیوا بیان کرد که تنها در صورتی که این اقدامات صلح را به کشور آورد، آماده است کنار رود و یا مجلس نمایندگان را منحل کند. وی گفت: پست خود من مهم نیست. این سیاستمدار که پس از حکم دادگاه در خلع نخست وزیر پیشین هوادار تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر اسبق محبوب این کشور که در تبعید به سر می‌برد، به قدرت رسید، گفت که هدف تظاهرات سرخ پوشان بیش از دموکراسی است که ادعا کرده‌اند می‌خواهند به آن دست یابند. وی گفت: این افراد ناامید خواهند شد. هم‌چنین خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد که سوتپ تائوگسوبان، معاون نخست وزیر تایلند اظهار اطمینان کرد که هیچ کودتایی به وقوع نمی‌پیوندد. وی عنوان کرد که دولت برای کنترل وضعیت در زمان مناسب وضعیت فوق‌العاده را اعلام کرد. پیش از حوادث روز دوشنبه، آبهیسیت وجاجیوا، نخست وزیر، در واکنش به هجوم تظاهرکنندگان مخالف به محل مورد نظر برای اجلاس سران کشورهای عضو اسه آن و جلوگیری از برگزاری این اجلاس، در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. تظاهرات مخالفان آبهیسیت وجاجیوا از اواخر ماه مارس توسط طرفداران تاکسین شیناواترا، نخست وزیر پیشین تایلند، آغاز شد که با محاصره کاخ نخست‌وزیری، فعالیت این مرکز را مختل کردند.