مونا مشهدی رجبی - در هفته جاری بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی با تولیدکنندگان آن دیدار می‌کنند. این جلسه که قرار است در شهر توکیو کشور ژاﭘن برگزار شود به منظور بحث پیرامون چگونگی افزایش سرمایه‌گذاری در تولید انرژی و تداوم عرضه مورد نیاز منابع تا انتهای بحران اقتصادی جهان برگزار خواهد شد. نوبویو تاناکا رییس آژانس بین‌المللی انرژی و علی النعیمی وزیر نفت کشور عربستان سعودی ریاست این جلسه را بر عهده خواهند داشت و به عنوان نماینده تولیدکنندگان به ارائه نظرات این گروه می‌ﭘردازند. سه کشور چین و هند و ژاپن نیز در این جلسه در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز با دیگر حاضران مذاکره می‌کند. سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز در شرایط کنونی که بحران در جای جای اقتصاد دنیا مشاهده می‌شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند تاثیر بسزایی در تامین نیاز آینده بشر داشته باشد. یکی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی در این مورد می‌گوید: فرآیند اکتشاف و استخراج نفت در کشورهای مختلف جهان فرآیندی زمان بر است و باید از همین امروز به فکر آینده بود. در سال‌های گذشته که قیمت نفت به یکباره رشد کرد کشورهای بزرگ تولید کننده نفت از درآمد‌های کلان خود در بهره‌برداری از ﭘروژه‌های نفتی مختلف استفاده کردند ولی با کاهش قیمت نفت اجرای بسیاری از این ﭘروژه‌ها متوقف شد و اجرای برخی دیگر به تعویق افتاد.سخنگوی دﭘارتمان انرژی آمریکا که پیش‌بینی می‌کند اوپک در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۷۶میلیارد دلار از فروش نفت درآمد کسب کند در روز بیست و یکم ماه آوریل در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: اوپک سالانه ۴۰درصد از نیاز نفتی جهان را تامین می‌کند. این سازمان در سال ۲۰۰۸ میلادی حدود یک هزارمیلیارد دلار درآمد کسب کرد ولی درآمد سال جاری آنها با ۵۱درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۴۷۶میلیارد دلار خواهد رسید. در این سال سرمایه‌گذاری در تولید منابع تازه انرژی در جهان حدود ۲۰درصد کاهش ﭘیدا می‌کند. در سال‌های گذشته کشورهای جهان سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای تولید سوخت‌های جایگزین نفت و گاز کردند ولی هنوز هیچ یک از سوخت‌های کشف شده نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت و گاز باشد. بنابراین اگر قیمت نفت در دنیا در سطح معقول و متعادلی باشد می‌توان اطمینان داشت که هیچ کشوری به دنبال جایگزین برای آن نیست.

هیدتوشی شیودا تحلیل‌گر ارشد انرژی در مرکز مطالعات میزوهو ژاپن می‌گوید: کشورهای عضو اوﭘک برای افزایش تولید نیازمند تعهد کشورهای آسیایی هستند. آسیا باید متعهد شود در سال‌های آتی رشدی ﭘایدار در تقاضای نفت ایجاد کند تا تولیدکنندگان با اعتماد بیشتری در ﭘروژه‌های نفتی تازه سرمایه‌گذاری کنند. وی بر این باور است با وجود کاهش قیمت نفت و درآمد نفتی در دنیا هنوز کشورهای نفت‌خیزخاورمیانه و کشورهای عضو اوپک منابع مالی لازم برای حفاری و استخراج نفت از حوزه‌های مختلف را دارند و تنها مشکل آنها عدم اطمینان نسبت به تقاضای بازار است.شایان ذکر است قیمت نفت در بازارهای جهانی نسبت به رکورد ماه جولای سال ۲۰۰۸ میلادی ۶۹‌درصد کاهش یافته است. در ماه جولای سال قبل قیمت هر بشکه نفت خام در دنیا به ۲۷/۱۴۷دلار آمریکا رسید که رکوردی بی‌سابقه در دنیا بود. هم اکنون قیمت هر بشکه نفت در دنیا کمتر از ۴۶ دلار است. این قیمت ﭘایین نفت موجب شد تا تولیدکنندگان نفتی عرضه خود را کاهش دهند تا از طریق فاکتورهای بازار زمینه را برای ممانعت از کاهش قیمت فراهم کنند. آنها معتقدند در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد قیمت نفت باید معادل ۷۰ دلار به ازای هر بشکه باشد تا سرمایه‌گذاری تازه و رشد تولید صرفه اقتصادی داشته باشد.

شیودا بر این باور است مصرف‌کنندگان آسیایی سوخت‌های جایگزین را به نفت گران‌قیمت ترجیح می‌دهند. وی در مصاحبه‌ای با بی بی سی گفت: اگر اوپک زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم کند و موجب رشد قیمت این منبع شود کشورهای مصرف‌کننده آسیایی به منابع دیگر به خصوص سوخت‌های هسته ای روی خواهند آورد. این تغییر جهت کشورهای آسیایی برای تولیدکنندگان نفت بسیار بد است زیرا آسیایی‌ها ۵۰‌درصد از رشد تقاضای نفت و گاز طبیعی در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۳۰ میلادی را به خود اختصاص می‌دهند و اگر به هر دلیل این ۵۰‌درصد از بین برود یا کاهش یابد هم بازار کشورهای تولید کننده نفت و گاز از بین می‌رود و هم قیمت این منابع استراتژیک انرژی در دنیا تنزل می‌یابد.بر طبق گزارش‌های موجود علاوه بر نمایندگان کشورهای تولیدکننده نفت و کشورهای مذاکره‌کننده در مورد سرمایه‌گذاری‌های نفتی وزرای انرژی و بازرگانی سیزده کشور آسیایی نیز در توکیو حضور خواهند داشت که از جمله آنها می‌توان به وزرای کشورهای اندونزی، کره جنوبی، سنگاﭘور، تایلند، مالزی و ویتنام اشاره کرد.