رکودی عمیق‌تر در راه است

گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول می‌گوید، اقتصاد جهان که نخستین رکود از زمان جنگ جهانی دوم را تجربه می‌کند، در سال ۲۰۰۹ به میزان ۳/۱ درصد منقبض خواهد شد. این تغییری چشمگیر نسبت به ارزیابی پنج ماه پیش است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود تولید جهانی در سال ۲۰۰۹ نیم‌درصد افزایش یابد.

علاوه بر اینکه صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد، رشد اقتصادی جهان امسال بیش از ۳/۱درصد کاهش خواهد یافت، پایگاه اینترنتی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: بیش از ۱۰میلیون نفر طی سال ۲۰۰۹ به جمعیت بیکار جهان افزوده خواهد شد.

با هر مقیاسی که بخواهیم وضعیت اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۹ را بسنجیم باید بگوییم، رکود و بحران اقتصادی طی سال ۲۰۰۹ از بحران و رکود بزرگ سال ۱۹۲۹ میلادی بی‌سابقه‌تر بوده است.

کلیه کشورها در هر نقطه جهان از این بحران و رکود، آسیب دیده‌اند. این سازمان اکنون پیش‌بینی می‌کند که بریتانیا شاهد انقباض ۱/ ۴ درصدی اقتصاد خود در سال ۲۰۰۹ خواهد بود.

اما براساس این پیش‌بینی، اقتصاد برخی دیگر از کشورهای صنعتی حتی بیشتر منقبض خواهد شد، به طوری که این رقم برای آلمان پنج و شش دهم درصد، برای ژاپن شش و دو دهم درصد، و ایتالیا چهار و چهار دهم درصد در سال ۲۰۰۹

خواهد بود.

چشم‌انداز رشد اقتصادی برای اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۱۰ نیز چندان روشن نیست به طوری که مجموع رشد در جریان آن، صفر پیش‌بینی می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید به این ترتیب رکود فعلی «عمیق‌ترین رکود در دوره پس از جنگ جهانی دوم» است به طوری که میزان تولید در کشورهایی که ۷۵درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند کاهش خواهد یافت.

بر اساس آمار آخرین سه ماه سوم سال ۲۰۰۸، افت سالانه میزان تولید در کشورهای ثروتمند رقم «بی‌سابقه» هفت‌ونیم درصد است و صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که این روند در سه ماه نخست سال‌جاری ادامه یابد.

تنها بهبود وضعیت اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای بازارهای در حال ظهور اقتصاد جهان را به سوی رشد مثبت در سال ۲۰۱۰ سوق خواهد داد، که آن هم رقم ناچیز یک و نه دهم درصد خواهد بود.

چشم انداز تجارت جهانی حتی تیره‌تر است و صندوق بین‌المللی پول اکنون پیش‌بینی می‌کند که حجم تجارت در سال ۲۰۰۹ یازده درصد افت کند و در سال ۲۰۱۰ نیز رشد قابل توجهی نداشته باشد.

افت شدید تجارت که برای ۶۰ سال موتور رشد اقتصاد جهان بوده است، اکنون گریبان بسیاری از کشورهای ممتاز صادراتی به خصوص در آسیا را می‌گیرد.

دومینیک استراس‌کان، رییس صندوق بین‌المللی پول، ماه گذشته وضعیت اقتصادی کنونی را با «رکود بزرگ» اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ قابل مقایسه دانست.

وی گفت که فعالیت‌های بازرگانی در سطح نگران‌کننده‌ای در حال کاهش است و اعتماد مصرف‌کنندگان کاملا از بین رفته است.