آمریکا مخالفان سوریه را آموزش می‌دهد عکس: رویترز

گروه بین‌الملل - به نوشته نشریه آلمانی «اشپیگل» حدود سه ماه است که کارشناسان نظامی ایالات‌متحده، مخالفان مسلح سوریه را در اردن آموزش نظامی می‌دهند. بنا‌بر این گزارش تاکنون ۲۰۰ نفر در این دوره‌های نظامی شرکت کرده‌اند. برنامه‌ریزان این دوره‌های آموزش نظامی در همین‌باره گفته‌اند که تا کنون ۲۰۰ نفر در این دوره‌های نظامی شرکت داشته‌اند. گفته می‌شود بیشتر این افراد در ارتباط با سلاح‌های مدرن ضدتانک دوره می‌بینند تا بتوانند علیه تانک‌های ارتش سوریه عمل کنند.

هنوز مشخص نیست که آموزش‌دهندگان در استخدام دولت آمریکا هستند یا زیر نظر یک شرکت خصوصی دست به این فعالیت زده‌اند. در صورت درستی این خبر مشخص می‌شود که آمریکا سیاست خود را در ارتباط با سوریه تغییر داده ‌است. این کشور گرچه مدت‌ها است از نظر سیاسی از مخالفان مسلح سوریه دفاع می‌کند، اما تاکنون کمک‌های مستقیمی از این دست در اختیار مخالفان قرار نداده بود.

نشریه آلمانی اشپیگل همچنین گزارش داده است که بعضی از آموزش‌دهندگان مخالفان مسلح سوریه، اونیفورم‌های نظامی به تن داشته‌اند. گفته می‌شود که قرار است در آینده در دو اردوگاه در شرق و جنوب سوریه و در مجموع ۱۲۰۰ نفر از اعضای ارتش سوریه آزاد دوره‌های آموزشی یک ماه‌و‌نیمه ببینند.

به گزارش اشپیگل، نیروهای امنیتی اردن در برنامه‌ریزی این دوره‌های آموزشی سهیم هستند. آنها با سه فرمانده پرنفوذ مخالفان دولت سوریه در منطقه «درعا» همکاری می‌کنند و قرار است از میان واحدهای متعدد مخالفان دولت در این منطقه، که بیش از ۱۰ هزار نفر را شامل می‌شوند، یک واحد جنوب به‌وجود آید و در این واحد گروه‌های افراط‌گرایی چون «جبهه نصرت سوریه» شرکت نداشته باشند.

در گزارش نشریه آلمانی اشپیگل همچنین آمده‌است که گرچه سلاح‌هایی به مخالفان مسلح سوریه تحویل داده شده‌است، اما بخش اعظم سلاح‌ها در اردن ذخیره هستند؛ سلاح‌هایی مانند ضدتانک‌های مدرن و ضدهوایی. یکی از مسوولان اردنی در این‌باره گفت: «عربستان سعودی این سلاح‌ها را تهیه کرده و تنها شرط این کشور برای تحویل سلاح‌ها به مخالفان مسلح سوریه این است که ارتش سوریه آزاد در درعا در رابطه با یک فرماندهی مشترک به تفاهم برسد.»

گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش کمک‌های نظامی به مخالفان مسلح سوریه، خواست کشورهای همسایه به تاثیرگذاری در سیاست آینده این کشور است. به نظر می‌رسد که ترکیه و قطر بیشتر خواهان پیروزی سازمان اخوان المسلمین در سوریه هستند، دو کشور عربستان و اردن، اما تمایل به پیروزی ارتش سوریه آزاد دارند.

اتحادیه اروپا چندی پیش تصویب کرد که کارشناسان دوره‌های نظامی از این اتحادیه به سوریه اعزام شوند. به نظر می‌رسد که بریتانیا و فرانسه مشاوران نظامی خود را پس از این مصوبه به سوریه اعزام کنند.

انتشار اخباری مبنی بر آموزش نیروهای مخالف ضد دولت در سوریه در شرایطی منتشر می‌شود که همزمان اخباری مشابه درباره کمک نیروهای فرانسوی به مخالفان نیز به گوش می‌رسد.

در همین‌ رابطه «مانوئل والس» وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که ده‌ها فرانسوی در سوریه حضور دارند و با مخالفان دولت این کشور همکاری می‌کنند.به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، والس گفت که بی‌تردید عده‌ای فرانسوی یا افراد مقیم فرانسه در سوریه حضور دارند.او تاکید کرد که شبکه‌ها و مجموعه‌هایی در فرانسه وجود دارند و این شبکه‌ها تا پیش از این اعضای مبتدی خود را به افغانستان یا پاکستان می‌فرستادند، اما امروز ده‌ها تن از آنها در سوریه هستند.والس تاکید کرد که تعداد دیگری از این افراد در سومالی، یمن یا دیگر کشور‌ها هستند و این امر نگران کننده‌است.

وزیر کشور فرانسه همچنین اضافه کرد که اگر بحران سوریه حل نشود، بسیاری از این افراد به گروه‌های نزدیک به القاعده ملحق می‌شوند.

والس همچنین اضافه کرد که اگر بحران سوریه حل نشود، این کشور شاهد گسترش بیشتر گروه‌های تروریستی خواهد شد.

نشست اتحادیه اروپا

با اخضر ابراهیمی

همزمان با این تحولات و در شرایطی که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیروز نشستی را با حضور فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره بحران این کشور برگزار می‌کنند، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد که حل و فصل بحران سوریه بدون برکناری اسد از قدرت ممکن نیست.به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه قرار بود دیروز در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره سوریه شرکت کند.در این نشست که هدف آن رایزنی در‌باره حل و فصل بحران سوریه و سرنوشت این کشور بود قرار بود ابراهیمی، وزیران خارجه اتحادیه اروپا را در جریان آخرین تحولات سوریه و سرنوشت طرح معاذ الخطیب، رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه، قرار دهد.بر اساس بیانیه رسمی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه این اتحادیه همچنین با ابراهیمی درباره نحوه حمایت از تلاش‌ها در راستای حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

یک مسوول آگاه در اتحادیه اروپا در این‌باره گفت: «مساله آوارگان سوری در کشورهای همجوار سوریه از جمله لبنان، اردن، عراق، مصر و ترکیه و تاثیر نامطلوب افزایش تعداد آوارگان بر اقتصاد و ثبات این کشورها از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست است.»

این در شرایطی است که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر مدعی شد: «حل و فصل بحران سوریه تنها از طریق برکناری بشاراسد، رییس‌جمهوری سوریه از قدرت ممکن است.» او تاکید کرد: «فرانسه با ائتلاف ملی مخالفان سوریه، روسیه و آمریکا برای بررسی راهکاری با هدف پایان دادن به درگیری‌های سوریه گفت‌وگو می‌کند.»فابیوس اضافه کرد: «پایان درگیری‌ها در سوریه نیازمند حفظ موسسات دولتی از خرابی و ممانعت از بیشتر شدن ناآرامی در این کشور است.»وزیر امور خارجه فرانسه همچنین با اشاره به مواضع معاذ الخطیب، رییس ائتلاف مخالفان اضافه کرد: «رییس ائتلاف مخالفان بر اینکه سوریه جدید باید حقوق همه مردم و گروه‌های جامعه را به رسمیت بشناسد، پافشاری می‌کند.»از سوی دیگر، ارتش آزاد سوریه اقدام رژیم صهیونیستی را در حفاری نفت در بلندی‌های جولان محکوم و اعلام کرد که این اقدام «غیرقانونی و نقض آشکار معاهده ژنو» است.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ارسال نامه‌ای به روسای‌جمهوری کشورهای عضو شورای امنیت و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌است.