افزایش فشار بر بانک‌های آمریکایی

گروه بین‌الملل- قانونگذاران ایالات متحده قصد دارند برای بانک‌هایی که می‌خواهند بودجه‌های نجات دولت فدرال را

باز پرداخت کنند، شرایط سختی وضع کنند و از آن‌ها بخواهند اثبات کنند که بدون بیمه دولت می‌توانند از بدهکاری رهایی یابند. این شرط جدید که از سوی یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا مورد تایید قرار گرفت، می‌تواند منجر شود که برخی از بانک‌ها از بازپرداخت زودهنگام بودجه‌های نجات اجتناب کنند.

بانک‌های آمریکا با پشتیبانی سازمان بیمه سپرده‌گذاری فدرال ۳۰۰‌میلیارد دلار از بدهی خود را پرداخت کرده‌اند. پیش از این یک مقام دولتی به فایننشال تایمز گفته ‌بود ممکن است از بانک‌هایی که می‌خواهند وامشان را بازپرداخت کنند خواسته شود که نشان دهند می‌توانند سرمایه سهامداران را از سرمایه‌گذاران خصوصی جذب کنند.

شرایط جدید جبران بدهی‌ها بخشی از چارچوب بازپرداخت‌ها است که قرار بود روز چهارشنبه پیش از انتشار نتایج آزمون شوک بانک‌ها که امروز منتشر می‌شود، اعلام شود. این موضوع زمانی اعلام شد که گزارش‌های منتشر شده در آمریکا حاکی از آن است که قانونگذاران از بانک آمریکا می‌خواهند ۳۴‌میلیارد دلار سرمایه مازاد ایجاد کند. بر اساس گزارش دیروز فایننشال تایمز، بانک آمریکا که از پیش حدود ۴۵‌میلیارد دلار کمک از دولت آمریکا دریافت کرده‌ بود، در حال بررسی فروش بخشی از سهام خود در بانک ساخت‌و‌ساز چین است تا از این راه ۸‌میلیارد دلار به دست آورد.

به علاوه معلوم شد که گروه مالی سیتی‌گروپ هم پس از اعلام نتایج آزمون شوک بانک‌های آمریکا مجبور خواهد بود تا کمتر از ۱۰‌میلیارد دلار سرمایه جمع کند. احتمالا میزان آن هم ۶‌میلیارد دلار اعلام خواهد شد. قانونگذاران آمریکا معتقدند باید به سیتی‌گروپ که تاکنون سه بار توسط دولت نجات داده شده است، اعلام شود می‌بایست ۱۰‌میلیارد دلار سرمایه داشته باشد تا ترازنامه خود را تقویت کند.

افرادی که از نزدیک این جریان را دنبال می‌کنند، می‌گویند مقامات روی این موضوع حساب می‌کنند که سیتی اخیرا با دو قرارداد موافقت کرده است که بر اساس آن‌ها ۹‌میلیارد دلار به سرمایه‌اش اضافه می‌شود؛ بنابراین نیازش به سرمایه بیشتر، برطرف می‌شود. احتمال می‌رود سیتی که از هرگونه اظهارنظری در این‌باره خودداری کرده‌ است هر نوع سرمایه اضافی را از طریق تبدیل سهام ترجیحی تحت تملک سرمایه‌گذاران غیردولتی به سهام عادی به‌دست آورد.

نتایج آزمون شوک بانک‌های آمریکا که امروز منتشر می‌شود بانک‌های این کشور را در عمل به چهار دسته تقسیم می‌کند: بانک‌هایی که نیازمند کسب سرمایه بیشتر هستند تا در برابر خطر رکودی شدیدتر از انتظار مقاومت کنند، بانک‌هایی که به سهام بیشتری احتیاج دارند و نه به سرمایه، بانک‌هایی که سرمایه کافی دارند و بانک‌هایی که حتی در آزمون شوک هم مازاد سرمایه دارند.

اغلب ۱۹ بانک آمریکا در دو گروه میانی جای می‌گیرند. انتظار می‌رود از بانک‌هایی که پس از انتشار نتایج آزمون شوک به آن‌ها گفته می‌شود سهام خود را افزایش دهند، امروز خواسته شود برنامه‌های خود را برای این اقدام اعلام نمایند.