آزمون شوک بانک‌ها پرده از راز اندازه بحران اقتصادی آمریکا برداشت

گروه بین‌الملل- نتایج آزمون شوک یا به روایت برخی، آزمون فشار بانک‌های آمریکا سرانجام منتشر شد. هدف این ارزیابی این است که معلوم شود آیا بانک‌ها از سرمایه کافی برای مقابله با بحران در صورت بدتر شدن رکود برخوردارند یا نه. براساس نتایج اعلام شده از وضعیت بانک‌های آمریکا، ده بانک از ۱۹ بانک عمده آمریکا در مجموع نیازمند بیش از ۷۴‌میلیارد دلار پول اضافی برای تقویت ذخایر نقدی خود هستند.

براساس این آزمون «بنک آو امریکا» با بیشترین خطر روبه‌رو است و به ۳۳‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون دلار مبلغ اضافه نیاز دارد.

تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «با اقدامات امروز امید ما این است که بانک‌ها بتوانند بار دیگر به کار بانکداری بازگردند.» بانک «ولز فارگو»، بانک «جی ام ا سی» که بازوی مالی جنرال موتورز است، «سیتی گروپ» و «مورگان استنلی» بعد از «بنک آو آمریکا» نیازمند بیشترین کمک هستند. برخی از این بانک‌ها قبلا اشاره کرده اند که چگونه قصد جمع آوری این پول به شیوه‌های خصوصی از جمله با فروش دارایی‌ها، به جای گرفتن وام بیشتر از دولت را دارند.

نوزده بانکی که توسط وزارت خزانه داری و بانک مرکزی محک خوردند دو سوم کل دارایی‌های نظام بانکی آمریکا را تشکیل می‌دهند و بیش از نیمی از مجموع اعتبارات در اقتصاد آمریکا به آنها مربوط می‌شود. بانک‌هایی که نیازمند سرمایه اضافه هستند تا روز ۸ ژوئن فرصت دارند طرح‌های را خود برای جذب آن نهایی کنند و به تصویب سازمان‌های نظارتی برسانند. گیتنر پیشتر در روز پنجشنبه گفت که براساس آزمون سازمان او هیچ بانکی در خطر ورشکستگی قرار ندارد، دیدگاهی که از سوی بن برنانکی، رییس بانک مرکزی نیز منعکس شد.

وزیر خزانه داری آمریکا گفت که به اعتقاد او هرچند اکثریت بانک‌ها خواهند توانست منابع مورد نیاز خود را به شیوه‌های خصوصی (غیردولتی) تامین کنند، اما اگر نتوانستند دولت ممکن است مجبور به تامین آن شود. نتایج این آزمون در مجموع مورد استقبال تحلیلگران قرار گرفت. چون بسیاری از نگرانی‌ها را از بین برده است. اریک کوبی از شرکت مدیریت سرمایه گذاری نورت استار گفت که نتایج غافلگیرکننده نبوده است و ترس از ملی شدن یا ورشکستگی بانک‌ها کم و بیش برطرف شده است.