ایسنا- درحالی که نیروهای هوایی و زمینی پاکستان به افراطی‌هایی که واشنگتن آنها را تهدیدی علیه خود خوانده، ضربه وارد کرده است، این کشور به ارتش خود دستور داد تا «تروریست‌ها» را محو کند. هلی‌کوپتر‌ها و هواپیماهای جنگی ارتش پاکستان، در جریان مرگبا‌رترین درگیری برای به دست گرفتن این منطقه‌ شمال غرب پاکستان از زمان اجرای یک توافق صلح بین دولت و افراطیان در ماه فوریه، مخفیگاه‌های مظنون طالبان را در دره‌ سوات بمباران کردند. یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، طی یک سخنرانی تلویزیونی از ملت خود خواست تا علیه افراطیانی که به گفته وی حاکمیت کشور را تهدید می‌کنند و قرارداد صلح را نقض کردند، متحد شوند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است: آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان نیز وعده داد که عملیات نظامی تا بازگشت وضعیت عادی به دره ناآرام سوات ادامه خواهد یافت.

گیلانی که با لباس سنتی پاکستان در تلویزیون حضور یافته بود، گفت: به منظور بازگرداندن افتخار و کرامت سرزمین‌مان و حفاظت از مردم، از نیروهای مسلح خواسته شده تا شبه نظامیان و تروریست‌ها را نابود کنند. وی افزود: زمان آن رسیده تا کل ملت طرف دولت و نیروهای مسلح را در برابر آنهایی که می‌خواهند کل کشور را به گروگان بگیرند و آینده‌ ما را به زور اسلحه تیره و تار کنند، بگیرد. در حالی که صلیب سرخ جهانی هشدار داده است که بحران انسانی در دره‌ سوات رو به وخامت گذاشته است،‌هزاران غیر نظامی با وجود درگیری از پایگاه طالبان و تفریحگاه توریستی سوات با پای پیاده یا با خودروهایشان فرار ‌کرده‌اند.

زرداری پس از دیدار با سناتور‌های اصلی آمریکا به خبرنگاران گفت: عملیات‌ تا زمانی که زندگی در سوات به وضعیت عادی بازگردد، ادامه خواهد یافت. این یک مشکل منطقه‌ و کل جهان است. فکر می‌کنم جهان این را قبول می‌کند. سناتور جان کری، رییس کمیته‌ روابط خارجی سنای آمریکا، پس از مذاکره با رییس‌جمهوری پاکستان و حامد کرزای ‌رییس‌جمهوری افغانستان، اعلام کرد که کنگره فورا لایحه‌ کمک به با ثبات کردن پاکستان را کامل خواهد کرد. در همین حال، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در کابل از اقدامات پاکستان در برابر طالبان تمجید کرد. وی با وجود افزایش نگرانی در میان نمایندگان آمریکایی از افزایش بی‌ثباتی در پاکستان، ابراز اطمینان کرد که زرادخانه‌ هسته‌ای آن امن است.