پیش‌بینی علمی از پایان رکود جهانی

دنیای اقتصاد- روز سه‌شنبه در پی انتشار اخبار امیدبخش از بازار مسکن و بخش بانکداری آمریکا که حکایت از حرکت اقتصاد این کشور به سمت احیا دارد، سرمایه‌گذاران احساس انبساط خاطر کردند و به همین دلیل شاخص‌ها در بورس‌های جهانی دچار جهش شد. همچنین قیمت نفت به بیش از ۶۰‌دلار در هر بشکه رسید و این رویداد پس از آن اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران به نشانه‌هایی از کاهش رکود اقتصاد آمریکا دل بستند. روندها

افزایش شاخص بازارهای جهان در پی افزایش امید به اقتصاد آمریکا

شادی آذری- روز سه‌شنبه در پی انتشار اخبار بهتر از انتظار بخش مسکن و بانکداری آمریکا که حکایت از حرکت اقتصاد این کشور به سمت احیا دارد، سرمایه‌گذاران احساس انبساط خاطر کردند و به همین دلیل شاخص‌ها در بورس‌های آسیایی دچار جهش شد. سهام اروپایی نیز روز را با رقم‌های بالایی آغاز کردند.شاخص‌های توکیو و هنگ‌کنگ طی یکی از قوی‌ترین عملکردهای بورس‌های آسیایی حدود ۳‌درصد افزایش یافتند.

اشتهای سرمایه‌گذاران برای خطر کردن بازگشته است، چون آن‌ها به علائمی که از سوی دو بخش حیاتی اقتصاد آمریکا یعنی مسکن و مالی ارسال شد، دل بسته‌اند. انتشار خبر سود بیش از انتظار شرکت مسکن‌سازی لوز باعث افزایش اعتماد مسکن‌سازان شد. از سوی دیگر تحلیلگران تحلیل‌های امیدوارکننده‌ای در مورد اوضاع بانکداری آمریکا ارائه کردند که نشان از تضعیف رکود اقتصادی در بزرگترین اقتصاد جهان داشت.همه این رویدادها منجر به آن شد که در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰انگلیس ۱/۱‌درصد، داکس آلمان ۸/۱‌درصد و سی ای سی ۴۰ فرانسه ۹/۰‌درصد افزایش یابد. اما افزایش‌ها در وال استریت هم چشمگیر بود. شاخص داوجونز با ۳۱ واحد یا ۴/۰‌درصد افزایش به ۸۵۰۱ واحد رسید و استاندارد اند پورز با ۲/۴ واحد یا ۵/۰‌درصد افزایش به ۹۰/۹۱۱ واحد رسید.شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ با۶۰/۲۵۱واحد یا ۸/۲‌درصد افزایش به ۲۹/۹۲۹۰ واحد رسید و این در شرایطی بود که برخی سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش مربوط به تولید ناخالص داخلی این کشور امروز یعنی چهارشنبه، احتیاط بیشتری از خود نشان دادند. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱۲ /۵۲۱‌واحد یا ۱/۳‌درصد افزایش یافت و به ۰۳/۱۷۵۴۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی با ۳‌درصد افزایش به ۲۱/۱۴۲۸ واحد رسید. در هندوستان یعنی جایی که یک‌روز پیش از انتشار نتیجه انتخابات ملی شاهد افزایش ۱۷‌درصدی سهامش بود، شاخص سنسکس ۷/۲‌درصد دیگر نیز افزایش یافت. شاخص شانگهای ۹/۰‌درصد، شاخص سهام استرالیا ۲/۲‌درصد و شاخص بورس تایوان ۲/۱‌درصد افزایش یافتند.ارزش سهام شرکت‌های مربوط به منابع طبیعی به دلیل افزایش قیمت‌های کالاها بالا رفت. در میان شرکت‌های نفتی، ارزش سهام یک تولیدکننده عمده یعنی پتروچاینا ۵‌درصد افزایش یافت و ارزش سهام اینپکس ژاپن هم ۴/۵‌درصد بالا رفت. مانند همیشه بازارهای آسیایی جهت حرکت خود را از وال‌استریت الهام گرفته‌اند. در نیویورک سرمایه‌گذاران یک شبه داوجونز را ۴۴/۲۳۵ واحد یا ۹/۲‌درصد افزایش دادند و آن را به ۰۸/۸۵۰۴‌ واحد رساندند. این بیشترین افزایش از زمان افزایش ۲۴۶‌واحدی در تاریخ ۹ آوریل است.