رییس مجلس عوام انگلیس استعفا کرد

گروه بین‌الملل- مایکل مارتین، رییس مجلس عوام پارلمان بریتانیا، به دلیل سوء‌استفاده مالی نمایندگان همه احزاب در مجلس که موجب رسوایی و لکه‌دار شدن پارلمان این کشور شد از سمت خود استعفا کرد. مارتین، که به دلیل ناتوانی در جلوگیری از سوء استفاده تعدادی از نمایندگان از مزایای شغلی و اقدام مناسب برای انجام اصلاحات لازم با انتقاد شدید برخی از اعضای مجلس مواجه بود، گفته است روز ۲۱ ژوئن (ماه آینده میلادی) از سمت خود و نمایندگی پارلمان کنار خواهد رفت. مایکل مارتین ۶۳ ساله رییس مجلس عوام انگلستان، اولین فردی است که در این سمت و طی بیش از ۳۰۰ سال گذشته (از سال ۱۶۹۵ تاکنون) مجبور به استعفا شده است. رییس مجلس عوام انگلستان در یک بیانیه‌ای افشا کرد که رهبران حزب روز سه‌شنبه بر سر انجام یک سری تغییرات موقت در سیستم مقرری‌ها توافق کرده‌اند.

وی به نمایندگان گفت آنها دیگر نخواهند توانست برای پرداخت هزینه‌های مبلمان، اقلام پاک کننده و لوازم منزل برای خانه‌های دومشان پول مطالبه کنند در حالی که پرداخت بهره‌ وام‌ها یا اجاره نیز پایان خواهد پذیرفت. او که سی سال نماینده مردم شهر گلاسگو در پارلمان بود، گفت «برای حفظ وحدت» در مجلس عوام کنار می‌رود و چیز بیشتری برای گفتن در این خصوص ندارد.

البته واقعیت این است که ۲۳ نفر از قانونگذاران به او رای عدم اعتماد دادند و گفته می‌شود که او صلاحیت اخلاقی‌اش را از دست داده است. منتقدان او را متهم کردند که پس از انتشار اخبار حاکی از اینکه برخی از نمایندگان با ارائه اطلاعات نادرست، از مزایایی مانند حق مسکن و مزایای دیگر مالی سوء استفاده کرده‌اند به اقدام مناسب برای اصلاح نظام پرداخت مزایای شغلی نمایندگان دست نزد. همچنین، وی متهم شد که به عنوان مسوول نهایی اداره امور اداری مجلس عوام در ایفای وظایف خود در نظارت موثر بر توزیع مزایای شغلی قصور

به خرج داده است.

در پی این استعفا، گوردون براون نخست‌وزیر انگلستان، اعلام کرد حیاتی است که سیاست انگلیس درهای خود را برای بررسی بیشتر باز کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که مطبوعات کل جهان از تصمیم رییس مجلس عوام پارلمان انگلیس استقبال کردند و بسیاری از مفسران عنوان کرده‌اند که وی اصلا نمی‌بایست در این سمت منصوب گردد و برای این شغل مناسب نبود. اما روزنامه‌ها در سر مقاله‌هایشان هشدار دادند که برای جبران افت شدید اعتماد رای‌دهندگان پس از این رسوایی کار بیشتری باید صورت گیرد و برای بسیاری راه‌حل این مساله صدور دستور برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی براون است.

روزنامه سان نوشته است: تصمیم مارتین، کشتی در حال غرق شدنی را که این پارلمان به گل نشسته و بی‌آبرو به آن تبدیل شده است، نجات نخواهد داد. تنها یک انتخابات سراسری می‌تواند این کار را انجام دهد. روزنامه

دیلی تلگراف نیز تصمیم مایکل مارتین را مرحله اول «انقلاب انگلیسی» خواند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

روزنامه‌ ایندیپندنت نیز از هر دو حزب حاکم کارگر و محافظه‌کار اپوزیسیون خواست تا هر نماینده‌ای را که ثابت شده از سیستم هزینه‌ها (بودجه دولتی) سوءاستفاده کرده است، اخراج کنند و نوشت که انتخابات ژوئن سال ۲۰۱۰ استعدادهای جدید و تازه را به پارلمان خواهد آورد. روزنامه‌ تایمز لندن نیز گزارش داد که انتخابات برای تعیین جانشین مارتین بسیار حیاتی است و این که این سمت، باید اصلاح شود.

سابقه تاریخی تعیین رییس مجلس عوام بریتانیا به قرن چهاردهم میلادی و تصمیم اعضای پارلمان آن زمان به انتخاب فردی به عنوان نماینده عامه مردم باز می‌گردد.

در قرن های اخیر، متصدی این سمت، که عنوان رسمی او «سخنگوی عوام» است، با رای نمایندگان مجلس در آغاز هر دوره قانونگذاری از میان نمایندگان همان دوره به ریاست مجلس انتخاب می‌شود.

به طور سنتی، رییس مجلس تا زمان مرگ یا کناره‌گیری داوطلبانه، در هر دوره قانونگذاری به این سمت انتخاب شده است و تا سال ۲۰۰۰، معمولا پس از توافق محرمانه احزاب اصلی، تنها یک نفر به عنوان نامزد این سمت معرفی و با رای نمایندگان انتخاب می‌شد.

رای‌گیری سال ۲۰۰۰ پس از اصلاحاتی در روش انتخاب رییس مجلس برگزار شد که بر اساس آن، هر نماینده‌ای که بتوانند حمایت

دست کم دوازده نماینده دیگر را کسب کند به عنوان نامزد تصدی این سمت به رقابت می‌پردازد و فردی که سرانجام اکثریت مطق آرا را کسب کند به ریاست مجلس انتخاب

می‌شود. رییس مجلس عوام علاوه بر حفظ نظم و اداره مذاکرات، بالاترین مقام اداری مجلس عوام نیز محسوب می‌شود و همچنین، نمایندگی این مجلس را در مراسم رسمی بر عهده می‌گیرد. رییس مجلس حق شرکت در مذاکرات مجلس را ندارد و اگرچه به عنوان نماینده مجلس عوام دارای حق رای است، معمولا از این حق خود استفاده نمی‌کند.