گروه بین‌الملل- رکورد کاهش در ساخت‌وساز مسکن دوباره سرمایه‌گذاران را در مورد اقتصاد مردد کرد.

روز سه‌شنبه شاخص‌ها در معاملاتی سبک وضع متفاوتی داشتند. زیرا کاهش متعجب‌کننده در ساخت و ساز و چشم‌انداز محتاطانه شرکت خرده فروشی هوم دیپوت موجب شد از افزایش ارزش سهام بخش انرژی و خدمات بخش عمومی کاسته شود. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد ماه گذشته ساخت خانه و آپارتمان ۸/۱۲درصد کاهش یافت و به کمترین سطح خود طی نیم‌ قرن اخیر رسید. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند پیش‌فروش مسکن افزایش می‌یابد.

این گزارش نشانه‌های مثبتی را نیز در بر داشت، از جمله بهبود در ساخت‌وساز خانه‌های تک خانوار که کاهش در ساخت آپارتمان را جبران کرد. بسیاری از تحلیل‌گران بیان کردند کاهش شدید در ساخت و ساز ضروری است تا بازار مسکن را از شر مسکن مازاد خلاص کند.

وال‌استریت ماه‌ها تلاش می‌کرد اطلاعاتی از بازار مسکن به‌دست‌آورد زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال نشانه‌های محکم از بهبود وضع اقتصادی بودند. روز ۴ مه در پی افزایش غیرمنتظره فروش مسکن و هزینه ساخت و ساز شاخص‌ها بیش از ۳درصد رشد کردند. اما تعداد بسیار مسکن فروخته نشده و رکورد سلب مالکیت مسکن تقاضا‌های بسیاری را می‌بلعد و تثبیت قیمت را دشوار می‌کند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۳/۲۹ واحد یا ۳/۰درصد کاهش یافت و به ۸۵/۸۴۷۴ واحد رسید.

دیگر شاخص‌ها وضع متفاوتی داشتند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۸/۱ واحد یا ۲/۰درصد کاهش یافت و به ۱۳/۹۰۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۸/۲ واحد یا ۱/۰درصد افزایش یافت و به ۵۴/۱۷۳۴ واحد رسید.

روز چارشنبه بورس‌های آسیایی سرگردان بودند. زیرا سرمایه‌گذاران در مواجهه با گزارش‌های ناخوشایند درباره اقتصاد ژاپن و بازار مسکن آمریکا، خود را کنار کشیدند.

معاملات بی‌هدف در آسیا در پی وضع متفاوت شاخص‌ها در روز سه‌شنبه در وال‌استریت رخ داد و اخبار مبنی بر کاهش ساخت و ساز مسکن در آمریکا بر شاخص‌های آسیا تاثیر گذاشت.

انقباض اقتصاد ژاپن در فصل نخست ادامه یافت و تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه ۲/۱۵درصد کاهش یافت. علت این امر کاهش صادرات و کاهش تولید توسط شرکت‌ها بود. این سریع‌ترین کاهش از سال ۱۹۵۵ تاکنون بود. شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۶/۴۷ واحد یا ۵/۰درصد افزایش یافت و به ۰۵/۹۳۳۸ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ ۴۹/۷۳ واحد یا ۴/۰درصد کاهش یافت و به ۵۴/۱۷۴۷۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۴/۰درصد افزایش یافت و به ۶۰/۱۴۳۳ واحد رسید.