دو خبرنگار آمریکایی در کره شمالی به 12 سال حبس محکوم شدند

گروه بین‌الملل- بنا به گزارش خبرگزاری رسمی‌کره شمالی دو روزنامه‌نگار آمریکایی که حدود سه ماه پیش در مرز چین و کره شمالی دستگیر شده بودند، گناهکار شناخته و به ۱۲ سال کار اجباری در زندان محکوم شدند. دادگاه مرکزی کره شمالی لائورا لینگ و ائونالی، دو زن گزارشگر تلویزیونی آمریکایی را محاکمه کرد و آنها را در خصوص «جرم جدی» علیه ملت و ورود غیرقانونی به خاک کره شمالی گناهکار شناخت. این خبرگزاری اعلام کرد: دادگاه این دو خبرنگار را از چهارم الی هشتم ژوئن محاکمه و هر یک از آن‌ها را به منظور اصلاح به ۱۲ سال کار محکوم کرد. در این گزارش آمده است به دلیل آن که این دو نفر در عالی‌ترین دادگاه کره شمالی محاکمه شده‌اند، نمی‌توانند از حکم صادره فرجام‌خواهی کنند، زیرا احکام این دادگاه نهایی است. منابع رسمی‌ کره شمالی در مورد نحوه و دلیل بازداشت این دو شهروند آمریکایی توضیح روشنی نداده‌اند و جلسه محاکمه نیز بدون حضور روزنامه‌نگاران و ناظران خارجی برگزار شد.

با توجه به محدودیت شدید نشر اطلاعات در کره شمالی، تنها منبع کسب اطلاع در مورد وضعیت این دو نفر گزارش‌های خبرگزاری رسمی‌ این کشور است که حاوی جزئیات چندانی نبوده است. سفارت آمریکا در سئول اعلام کرد که درباره این گزارش اظهارنظر نمی‌کند. شرایط محاکمه این دو خبرنگار آمریکایی و دستگیری آنها در سه ماه قبل در مرز چین و کره شمالی در‌هاله‌ای از پنهان‌کاری بوده است. نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که پیونگ یانگ از این دو زن خبرنگار به‌عنوان ابزاری برای چانه زنی در بن‌بست خود با کره جنوبی و آمریکا که خواستار تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی هستند استفاده کند.

این دو گزارشگر برای شبکه‌ تلویزیونی کارنت تی وی (current tv) که متعلق به ال‌گور، کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری آمریکا است، کار می‌کردند و ۱۷ مارس حین تهیه گزارش از قاچاق زنان دستگیر شدند. مشخص نیست آیا آنها وارد خاک کره شمالی شده‌اند یا توسط گارد مرزی کره شمالی که وارد خاک چین شده‌اند، دستگیر شده‌اند. کالی کریدر، سخنگوی ال‌گور نسبت به این محکومیت واکنش نشان نداد. این محکومیت‌ها نسبت به آن‌چه که بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کردند، بسیار سخت‌گیرانه‌تر هستند. ماجرای بازداشت و محاکمه لورا کینگ و ایونا لی در حالی انتشار می‌یابد که دولت کره‌شمالی در هفته‌های اخیر با افزایش فشارهای بین‌المللی به دلیل انجام آزمایش‌های اتمی‌ و موشکی مواجه بوده است. در پی انتشار خبر محکومیت دو شهروند آمریکایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده از «نگرانی عمیق» دولت خود در مورد وضعیت محکومان سخن گفت.

وی افزود که دولت ایالات متحده از تمامی‌مجاری ممکن برای کسب آزادی این دو شهروند خود استفاده می‌کند، اما در این مورد توضیح بیشتری نداد. روز جمعه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که در مورد وضعیت این دو شهروند آمریکایی، با مقامات کشورهایی که بر کره شمالی نفوذ دارند در تماس بوده است، اما تاکید کرد که تاکنون هیچ نماینده‌ای از سوی ایالات متحده برای پیگیری این مساله عازم کره شمالی نشده است.

این نخستین بار نیست که کره شمالی یک شهروند آمریکایی را به جرم عبور از مرز این کشور بازداشت و محاکمه کرده است. در سال ۱۹۹۶، ماموران کره ای یک آمریکایی به نام اوان هونزیکر را که با شنا از رودخانه یالو، در مرز چین و کره شمالی، عبور کرده بود به مدت سه ماه بازداشت کردند، اما این فرد در پی اعزام نماینده‌ای از سوی دولت آمریکا، با پرداخت جریمه نقدی آزاد شد. به ظاهر با وخامت بیشتر روابط سیاسی بین کره شمالی و آمریکا، مقامات کره‌ای مجازات‌های سنگین‌تری را برای دو روزنامه‌نگار زن در نظر گرفته اند. بازداشت این دو شهروند آمریکایی باعث برگزاری تظاهراتی در آمریکا و همچنین کره جنوبی شد که در خلال آن، تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن اقدام دولت کره شمالی، خواستار آزادی این دو روزنامه‌نگار شدند. همچنین، گزارش‌هایی در مورد احتمال تغییر و تحول در سطوح عالی حکومتی کره شمالی انتشار یافته و این احتمال را مطرح کرده است که ممکن است تحرکات خارجی این کشور ناشی از الزامات سیاست داخلی باشد.