مخالفان، مذاکره با مرسی را رد کردند

عکس: العربیه

گروه بین‌الملل- با وجود درخواست محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر، برای برگزاری نشست گفت‌وگوهای ملی با مخالفان، احزاب و گروه‌های مخالف این کشور ضمن اعلام مخالفت با این درخواست آن را اقدامی بیهوده توصیف کردند. این در شرایطی است که درگیری‌ها در شهرهای مختلف مصر همچنان ادامه دارد. پیش از این مرسی برای مدت ۳۰ روز در مصر وضعیت فوق‌العاده و مقررات منع آمد‌و‌شد اعلام کرده‌بود. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، «جبهه نجات ملی» مهمترین ائتلاف مخالف دولت در مصر، در واکنش به دعوت محمد مرسی، ‌رییس‌جمهوری این کشور برای برگزاری نشست ملی اعلام کرد: «این نشست اقدامی بیهوده است.»

جبهه نجات ملی همچنین ضمن مخالفت با مشارکت در این نشست از مرسی خواست تا تضمین‌های لازم برای جدیتش در اجرای خواسته‌های مخالفان و در راس آنها تشکیل دولت وحدت ملی، اصلاح قانون اساسی و برکنار کردن دادستان کل مصر را ارائه دهد.

همچنین رهبران «جبهه نجات ملی» از جمله محمد البرادعی، رییس سابق آژانس انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کردند که مذاکرات ملی باید به ریشه‌های مشکلات موجود در مصر بپردازد و به دنبال راهکاری سیاسی برای این کشور باشد نه امنیتی.

حمدین صباحی، یکی از موسسان جبهه نجات ملی و فرد دوم در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز با اعلام مخالفتش با شرکت در مذاکرات ملی اعلام کرد: «علت مخالفتش با حضور در این نشست به دلیل احترام به ملت و کشور مصر است.»

این در شرایطی است که گروه‌های اسلامی مصر با اعلام حمایتشان از تصمیم حالت فوق‌العاده در شهرهای مصر، این اقدام را لازم دانستند.

حزب «فردای انقلاب» نیز با اعلام اینکه دعوت محمد مرسی برای شرکت در مذاکرات ملی را پذیرفته است، خواهان گسترده‌تر شدن دامنه این گفت‌وگوها و حضور احزاب و نیروهای مختلف مصری در این مذاکرات شد.

همچنین محمد مرسی نیز در غیاب شماری از احزاب مخالف از جمله احزاب موجود در ائتلاف جبهه نجات ملی عصر روز دوشنبه نشستی را با برخی از سران مخالفان برگزار کرد.

همزمان با این نشست هزاران تن از مردم مصر نیز بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند. بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، اطراف میدان التحریر در قاهره شاهد حضور هزاران تن از تظاهرکنندگان خشمگین مصری بود که در نهایت به درگیری‌های پراکنده میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی انجامید.

این شبکه خبری همچنین اعلام کرد: «در استان‌های سوئز، اسماعیلیه و پورت سعید شماری از مردم در اعتراض به حالت فوق العاده اعلام شده به خیابان‌ها آمدند.»