نامه دمشق به سازمان ملل درباره طرح اسد

گروه بین‌الملل- وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه جداگانه به مسعود خان، سفیر دایم پاکستان در شورای امنیت و رییس دوره‌ای این شورا و نیز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، آنها را در جریان اقدامات دولت سوریه برای اجرای طرح پیشنهادی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه قرار داد. به گزارش ایسنا، در این دو نامه با اشاره به اقدامات دولت سوریه در اجرای طرح سه‌مرحله‌ای بشار اسد، تاکید شده است که دولت سوریه کارگروهی را برای تحقق برنامه‌های سیاسی جهت حل و فصل بحران سوریه تشکیل داده است.

پیش‌تر بشار اسد، در یک سخنرانی، طرحی سه مرحله‌ای را برای پایان بحران کشورش ارائه داد که متوقف شدن حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کشورهای منطقه و غرب از گروه‌های تروریستی در راس این راهکار پیشنهادی قرار داشت.

محمد الشعار، وزیر کشور سوریه نیز روز شنبه اعلام کرده بود: دستورات لازم برای ارائه تسهیلات و تضمین کافی به همه گروه‌های مخالف سوری که برای شرکت در مذاکرات ملی تمایل دارند صادر شده است تا بتوانند به سوریه وارد و در امنیت کامل از این کشور خارج شوند. از سوی دیگر باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کشورش هنوز درباره نحوه برخورد با بحران سوریه مردد است.

وی گفت: آمریکا هنوز درباره اینکه چطور با بحران سوریه برخورد کند مردد است و نمی‌داند که در درگیری‌های این کشور دخالت کند یا خیر؟

اوباما همچنین تاکید کرد که برای ارزیابی این مساله که آیا دخالت نظامی آمریکا در سوریه به حل و فصل بحران این کشور کمک می‌کند یا باعث پیچیده‌تر شدن این اوضاع می‌شود با جدیت عمل خواهد کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در واکنش به اعتراض منتقدانش که معتقدند آمریکا به اندازه کافی در سوریه دخالت نکرده است، گفت: باید این پرسش را مطرح کنم که آیا می‌توان برای وضعیت سوریه تفاوتی قائل شد یا خیر؟ چطور می‌توان ده‌ها هزار تنی را که در سوریه کشته شدند با ده‌ها هزار تنی که در حال حاضر در کنگو کشته می‌شوند مقایسه کرد؟

وی افزود: من همواره این پرسش را از خود می‌پرسم که آمریکا کی و کجا باید دخالت کند و آیا این مداخله به نفع منافع ملی ماست و آیا با آرمان‌ها و ارزش‌های والای انسانی‌مان همخوانی دارد یا خیر؟

باراک اوباما همچنین گفت: آیا امکان دارد دخالت در سوریه باعث افزایش خشونت در این کشور شود یا به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بینجامد؟ چه چیزی بهترین احتمال برای نظام مابعد اسد را فراهم می‌کند؟ رییس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: من همیشه این پرسش را از خود می‌پرسم که اگر دخالت نظامی در سوریه صورت گیرد چه تاثیری بر قدرت ما در حمایت از نیروهایمان در افغانستان دارد و چه پیامدهایی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟