اختلاف میان مخالفان سوری بر سر مذاکره با دولت

معاذ الخطیب؛ رییس ائتلاف مخالفان سوریه/ عکس: Corbis

همزمان معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که بشار اسد برای هر سناریویی آماده است

گروه بین‌الملل- در شرایطی که اتحادیه عرب به همراه روسیه از طرح معاذ الخطیب برای آغاز گفت‌وگو با نمایندگان دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه استقبال کردند شورای ملی مخالفان این کشور تاکید کرد که به هیچ عنوان با دمشق وارد مذاکره نخواهد شد. همزمان فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که بشار اسد برای هر سناریویی آماده است. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اتحادیه عرب از طرح احمد معاذ الخطیب، رییس ائتلاف مخالفان سوریه برای انجام مذاکرات با نمایندگان دولت بشار اسد استقبال کرده است.

در بیانیه اتحادیه عرب همچنین آمده که نبیل العربی، دبیرکل این اتحادیه ابراز امیدواری کرده است که دمشق با طرح معاذ الخطیب همکاری کند.

العربی همچنین از آمادگی اتحادیه عرب برای حمایت از این گفت‌وگوها و زمینه‌سازی برای آن خبر داد.

او بر ضرورت استفاده از هرگونه فرصت برای توقف درگیری‌ها در سوریه نیز تاکید کرد. الخطیب پیش‌تر اعلام کرده بود که طرح او یک طرح بشردوستانه و انسانی است تا هر چه سریع‌تر به درگیری‌ها در سوریه پایان دهد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که در پیش نویس بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی که قرار بود دیروز، چهارشنبه، در قاهره، پایتخت مصر آغاز به کار کند بر ضرورت انجام مذاکرات میان مخالفان سوری و مسوولان دولت سوریه که «در سرکوب مردم این کشور مشارکت نداشتند» تاکید خواهد شد.

در پیش نویس این بیانیه خشونت‌های انجام گرفته در سوریه توسط دمشق محکوم و از مخالفان سوری خواسته شده‌‌است تا هر چه سریع‌تر دولت انتقالی تشکیل دهند.

علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه نیز اعلام کرد که باب گفت‌وگوها همچنان باز است و همگان بدون استثنا می‌توانند در آن مشارکت کنند به شرط آنکه خشونت‌ها را کنار بگذارند.

این همه در شرایطی است که شورای ملی مخالفان سوریه، یکی از عناصر اصلی ائتلاف ملی مخالفان این کشور با انتقاد شدید از طرح معاذ الخطیب برای انجام مذاکره با دمشق اعلام کرد که انجام هرگونه گفت‌وگو با دولت بشار اسد ناممکن است.

پیشتر معاذ الخطیب پیشنهاد داده بود که فاروق‌الشرع، معاون رییس‌جمهوری سوریه به عنوان نماینده دمشق در این مذاکرات شرکت کند.شورای ملی مخالفان سوریه در بیانیه خود اعلام کرد: «طرح معاذ الخطیب یک طرح فردی به شمار می‌آید و هیچ رایزنی درباره آن انجام نشده است و بیانگر موضع مخالفان نیست.»

این شورا همچنین اعلام کرد: «طرح مذکور با اساسنامه ائتلاف مخالفان سوریه که شامل براندازی نظام حاکم در دمشق و انحلال نهادهای امنیتی در این کشور است در تضاد است زیرا ما باید مسوولان سوری را که در ریخته شدن خون مردم این کشور دست دارند، محاکمه کنیم و با آنها وارد مذاکره نخواهیم شد.»

جورج صبرا، رییس شورای ملی مخالفان سوریه در این‌باره گفت که سخنان معاذ‌الخطیب از چارچوب فعالیت‌های مخالفان سوری و اهداف او برای پیروزی «انقلاب» خارج شده است.

همزمان ائتلاف مخالفان سوریه از تلاش خود برای گشایش دفاترش در نیویورک و واشنگتن خبر داد.

یک دیپلمات برجسته غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این اقدام گامی مهم به شمار می‌آید و احتمال می‌رود که از معاذ الخطیب بخواهند تا در شرایط کنونی به نیویورک برود. قرار است نجیب الغضبان، یک استاد آمریکایی سوری‌الاصل ریاست دفتر نیویورک را به عهده بگیرد.

گفته می‌شود که هدف از گشایش این دفتر ایجاد شبکه ارتباطی با شورای امنیت است.

یک منبع آگاه در همین‌باره گفت که یکی از وظایف اصلی دفتر واشنگتن آماده‌سازی شرایط برای سفر احتمالی معاذ الخطیب به ایالات‌متحده در پایان ماه فوریه به شمار می‌آید. این منبع در ادامه افزود که الخطیب در این سفر با باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا نیز دیدار خواهد کرد.

از سوی دیگر، دیمیتری بیسکف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه گفت که مسکو با همه طرف‌های درگیر در سوریه مذاکره می‌کند تا گفت‌وگوها میان آنها آغاز شود.

بیسکف تاکید کرد: «مسکو معتقد است که بشار اسد رییس مشروع و قانونی سوریه به شمار می‌آید و معتقدیم که آینده سوریه را طرف‌های ذی‌ربط درون این کشور و نه خارج آن تعیین می‌کنند. ما همچنین از آمادگی مخالفان برای گفت‌وگو با دمشق قدردانی می‌کنیم.»

اسد برای هر سناریویی آماده است

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه فیصل مقداد معاون وزیر خارجه این کشور در گفت‌و‌گو با مجله آلمانی اشپیگل تاکید کرد که بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور خود را برای هر سناریویی آماده کرده است. او همچنین اضافه کرد که دولت این کشور در جنگ با مخالفان پیروز خواهد شد.

او در همین‌باره گفت: «ما به اندازه‌ای قوی هستیم که بتوانیم بر حملات متحدان غربی، مخالفان و کشورهای خلیج فارس که برای ما داعیه آزادی و دموکراسی دارند، پیروز شویم.»

معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا روابط حسنه سوریه و ترکیه و روابط معمولی این کشور با عربستان به دشمنی گراییده است، گفت: «ما مدت زمان مدیدی تلاش کردیم که روابط حسنه‌ای با ترکیه داشته باشیم تا اینکه متوجه شدیم رجب طیب اردوغان - نخست‌وزیر ترکیه- برادر مسلمان ما در حقیقت برنامه دیگری را دنبال می‌کند، به این معنا که او تلاش می‌کند با کمک القاعده، جبهه النصره و دیگر گروه‌های افراطی از مصر تا تونس، لیبی، سوریه و عراق یک شبکه قوی تاسیس کند، به عبارت دیگر یک امپراطوری عثمانی.» او در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد:« اگر رییس‌جمهوری کنار برود و تسلیم شود سوریه را سراسر نابودی، خرابی و کشتار در بر می‌گیرد و برای جلوگیری از چنین مسائلی اسد برای هر سناریویی آماده است.»

مقداد اضافه کرد:« اسد گفته است که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد همانطور که در سوریه به دنیا آمده است در سوریه نیز از دنیا خواهد رفت.»