گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه ترکیه، نخست‌وزیر عراق را مورد انتقاد قرار داد و گفت که او باید ابتدا به مسائل و مشکلات مهم کشورش نظیر قطعی برق بپردازد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تودی زمان، چاپ ترکیه، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره به خبرنگاران گفت: «نوری مالکی به مدت هفت سال است که نخست‌وزیری عراق را در دست دارد و اکنون باید از خود سوال کند با وجود اینکه کشورش از منابع غنی برای تولید برق برخودار است؛ چرا در برخی از شهرهای عراق مانند بغداد مردم با قطعی برق مواجه هستند ؟» از سوی دیگر مالکی نیز ترکیه را به حمایت از منافع اسرائیل با انجام اقداماتی مانند حذف اتحاد مصر، سوریه و عراق متهم کرده و گفته‌است‌ :«آنکارا به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند.»

این در شرایطی است که نخست‌وزیر عراق با دولت ترکیه در بسیاری از مسائل از جمله بحران سوریه اختلاف نظر دارد.

داوود اوغلو در بخش دیگری از سخنانش گفت: «مالکی در حدی نیست که بتواند در مورد نقش ترکیه در منطقه اظهار‌نظر کند.»

او اضافه کرد: «نخست‌وزیر عراق می‌تواند از ساکنان فلسطین، مصر، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آفریقا و حتی مردم در بصره و موصل درباره نقش فعالانه و همکاری ترکیه سوال کند. تا سال گذشته میلادی، مالکی به دنبال حمایت ترکیه آن هم در زمانی بود که عراق با حملات تروریست‌ها درگیر بود و ما تا آنجا که امکان داشت به این کشور کمک کردیم.»

داوود اوغلو ادامه داد:«مالکی در گذشته از ترکیه به عنوان سفیر صلح و یک عامل منطقه‌ای برای حل مشکلات یاد می‌کرد اما اظهارات اخیرش نشان می‌دهد که دچار تناقض شده است.»وزیر امور خارجه ترکیه همچنین به این مساله اشاره کرد که آنکارا هیچ گاه میان قومیت‌های مختلف چون ترکمن‌ها، کردها و اعراب در سیاست خارجی‌اش تمایز نگذاشته است و هیچ چیز هم نمی‌تواند رابطه دوستی میان ترکیه و مردم عراق را مخدوش کند.

در اظهارات مالکی که روز جمعه هفته گذشته در یکی از کانال‌های تلویزیون لبنان پخش شد، او انتقادهای خود را از دولت آنکارا به بالاترین سطح رساند و گفت: «دولت ترکیه تلاش می‌کند تا سیاست‌های خود را در سوریه، عراق و مصر تحمیل کند و همین امر باعث بروز مشکلات امنیتی در این کشورها شده است.»

مالکی در ادامه گفت که مداخله خارجی در سوریه کاملا آشکار و واضح است و همه جهان در مورد نقش ترکیه و قطر در سوریه شکایت دارند. نخست‌وزیر عراق همچنین اضافه کرد که برخی کشورها به افزایش اختلافات قومی در سوریه و عراق دامن می‌زنند.

این در شرایطی است که ترکیه به همراه عربستان و قطر حامیان اصلی مخالفان دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه محسوب می‌شوند و قطر و عربستان به صورت گسترده به مخالفان دولت سوریه سلاح می‌دهند و آنها را تامین می‌کنند. البته دولت آنکارا هر گونه کمک به غیر از کمک‌های بشردوستانه به سوریه را رد کرده است.