گروه بین‌الملل- هزاران اسپانیایی خشمگین برای سومین بار متوالی در پنج روز اخیر، شنبه شب نیز در مادرید به سیاست‌های ریاضتی دولت ماریانو راخوی، نخست وزیر، اعتراض کردند.

به گزارش یورونیوز، معترضان با حمل نوشته‌های یک کلمه‌ای «نه»، با تجمع در نزدیکی پارلمان، باردیگر مخالفت خود را با برنامه دولت در کاهش ۱۳ میلیارد یورویی از هزینه‌های سال آتی در بخش‌های آموزش و درمان، خدمات عمومی و کاهش دستمزد‌ها اعلام کردند. در تظاهرات شنبه شب، برخی ازمعترضان با شاخه‌های گل به سراغ پلیس رفتند اما در ‌‌نهایت تظاهرات به درگیری و خشونت گرایید و چندین نفر زخمی و حداقل دو نفر بازداشت شدند.

اسپانیا با نزدیک به ۲۵ درصد، بالا‌ترین میزان بیکاری در اروپا را دارد.

دولت اسپانیا تا به امروز و بر خلاف یونان، پرتغال و جمهوری ایرلند رسما تقاضای وام نجات نکرده اما بر آورد شده است که با نیاز بانک‌های اسپانیا به تزریق حدود ۵۹ میلیارد یورو، مکانیسم بازار، اسپانیا را ناگزیر از درخواست بسته نجات خواهد کرد.

این در شرایطی است که روز شنبه، وزارت بودجه اسپانیا اعلام کرد این کشور قصد دارد سال آینده ۲/۲۰۷ میلیارد یورو(۵/۲۶۶ میلیارد دلار) وام بگیرد.

به گزارش بلومبرگ، به دلیل هزینه نجات بانک‌های اسپانیا بدهی این کشور در سال ۲۰۱۳ به ۵/۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

کریستوبال مونتورو، وزیر بودجه اسپانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت کسری بودجه این کشور در سال جاری ۴/۷ درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد بود و بدون در نظر گرفتن هزینه نجات بانک‌ها، هدف کسری بودجه ۳/۶ درصدی محقق خواهد شد.