توافق سوریه با آتش‌بس در عید قربان

عکس‌: ایرنا

گروه بین‌الملل- در شرایطی که فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب از موافقت سوریه با برقراری آتش بس در عید قربان خبر داد، وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که روزپنج‌شنبه - امروز- تصمیم نهایی خود را درباره آتش‌ بس اتخاذ می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب دیروز، چهارشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که مقامات دولتی سوریه با طرح جدید او برای اعلام آتش‌بس و خاتمه درگیری‌های خشونت‌آمیز به مناسبت عید قربان در سوریه موافقت کردند.

او همچنین تاکید کرد که دولت سوریه به زودی بیانیه‌ای را صادر و طی این بیانیه موافقتش را با این طرح اعلام خواهد کرد.

الابراهیمی در ادامه تاکید کرد: «ما می‌توانیم بر اساس اجرای این طرح از اعلام آتش بس طولانی مدت در سوریه سخن بگوییم.» پیش‌تر الابراهیمی پیشنهاد داده بود که همزمان با فرا رسیدن عید قربان در سوریه آتش بس اعلام شود. الابراهیمی روز سه شنبه در پی پایان سفرش به دمشق وارد فرودگاه بین‌المللی قاهره شد. این در شرایطی است که وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این اظهارات الابراهیمی اعلام کرد که سوریه هنوز در حال بررسی این طرح است و تصمیم نهایی درباره اعلام آتش بس با مخالفان سوریه را امروز پنج‌شنبه اتخاذ می‌کند. همزمان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که اخضر الابراهیمی روز چهارشنبه گزارش خود را در خصوص وضعیت سوریه به این سازمان ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سیریا نیوز، مارتین نسیرکی، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که اخضر الابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه، دیروز از قاهره و از طریق ویدئو کنفرانس گزارش خود در مورد وضعیت سوریه را به اعضای شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

او همچنین سفر دو روزه الابراهیمی به دمشق و دیدارش با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و جمعی از مخالفان مسلح این کشور را تحسین کرد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: «افزایش موج ورود آوارگان سوریه به اراضی لبنان امری است که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت سوریه و لبنان را بیشتر کرده است.»

در همین راستا خبرگزاری نووستی روسیه نیز اعلام کرد که مسکو به شورای امنیت پیشنهاد کرده است تا در نشست روز چهارشنبه خود دو قطعنامه‌ در خصوص دعوت الابراهیمی برای اعلام آتش‌بس در سوریه طی روزهای عید قربان و انفجار روز بیست و یکم اکتبر دمشق تصویب کند.

مشاجره لفظی اردوغان و پوتین

همزمان رسانه‌های خبری از مکالمات تند پوتین و اردوغان درباره سوریه دریک گفت‌وگوی تلفنی خبر دادند.

به گزارش ایسنا روزنامه لبنانی الدیار نوشت: «ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در تماس‌ تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه درباره اوضاع سوریه و توقیف هواپیماهای به مقصد سوریه که از آسمان ترکیه عبور می‌کنند، گفت‌وگو کردند.»

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند: پوتین به اردوغان گفته است، حواست را جمع کن، اگر فقط یک سرباز ترکیه وارد خاک سوریه شود ما آن را به منزله ورود به مسکو می‌دانیم و فورا وارد عمل می‌شویم، آن وقت روسیه سوریه نیست. اردوغان نیز در پاسخ گفته است: «این یک تهدید است و ما آن را نمی‌پذیریم.»

پوتین تاکید کرده است: «من درخواستی ندارم، گفتنی‌ها را گفتم، روسیه آماده جنگ است و من با تو شوخی ندارم.»

روسیه: شورشیان سوری موشک آمریکایی «استینگر» دارند

از سوی دیگر یک مقام روسیه ادعا کرد که شورشیان سوریه موشک ضدهوایی آمریکایی «استینگر» در اختیار دارند. این در شرایطی است که مخالفان ادعا می‌کنند ارتش سوریه بمب‌های خوشه‌ای ساخت روسیه را علیه مردم به‌کار می‌بندد.

بنا به ادعای یک مقام عالی‌رتبه ارتش روسیه، شورشیان مسلح سوری از سلاح‌‌های زمین‌به هوا، از جمله موشک‌های پدافند هوایی «استینگر» ساخت آمریکا استفاده می‌کنند.

ژنرال نیکولای مارکاروف، فرمانده ستاد نیروهای مسلح روسیه دیروز، چهارشنبه، گفت مشخص نیست این سلاح‌ها از کجا آمده‌اند. او افزود: «ما باید پیدا کنیم که چه کسی این سلاح‌‌ها را ارسال کرده است.»

هواپیماهای حاوی سلاح به مقصد سوریه را وادار به فرود می‌کنیم

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور هر هواپیمای حامل تجهیزات نظامی را حتی غیرنظامی باشد اگر به مقصد سوریه پرواز کند وادار به فرود می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی المحیط، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این‌باره گفت: «نمی‌توان به هواپیمایی که حامل تجهیزات نظامی باشد اجازه داد که از حریم هوایی ما عبور کند.»