راه درازی برای دموکراسی پیش‌رو است

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، دیروز، دوشنبه، به عنوان نخستین رییس جمهوری این کشور ظرف سه دهه گذشته وارد میانمار (برمه) شد و با تین‌سین، رییس جمهوری و آن سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواهان میانمار، دیدار کرد. میانمار پس از حدود نیم قرن که در کنترل نظامیان بود از سال گذشته اصلاحاتی را آغاز کرد و در پی این اصلاحات، آن سان سوچی پس از پانزده سال حصر خانگی آزاد شد. محل دیدار روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، باراک اوباما و آن سان سوچی نیز در خانه‌ای بود که این رهبر دموکراسی‌خواهان همه این سال‌ها را در آن در حبس به‌سر برده‌بود.

اوباما نخستین رییس‌جمهوری آمریکا است که در سه دهه گذشته، وارد میانمار می‌شود و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس او روز دوشنبه در دیدارهای رسمی خود گفت که میانمار برای رسیدن به دموکراسی کامل هنوز راه درازی را در پیش دارد اما از تعهد ایالات متحده برای کمک به پیشبرد این روند خبر داد.

این در شرایطی است که در آستانه سفر اوباما، دولت برمه ۶۶ زندانی دیگر را که تعدادی از آنها از چهره‌هایی شناخته‌شده بودند، مشمول عفو کرد.

براساس گزارش‌ها، همزمان با ورود اوباما به برمه، جمعیت زیادی که برخی از آنها پرچم آمریکا را در دست داشتند، در خیابان‌های شهر رانگون صف کشیده بودند تا شاهد عبور خودروی حامل رئیس‌جمهوری آمریکا در طول مسیرش به سمت کاخ ریاست‌جمهوری باشند.

رییس‌جمهوری آمریکا که روز دوشنبه در رانگون، مرکز اقتصادی میانمار، به‌سر می‌برد در سخنرانی خود در دانشگاه این شهر نیز گفت میانمار که حکومت سرکوبگر آن باعث انزوای جهانی این کشور شده‌بود «هم‌اینک می‌تواند قدرت یک آغاز تازه را به جهانیان نشان دهد.»

به گفته اوباما، این کار از طریق «ادامه سیاست باز کردن درها به روی جهان» امکان‌پذیر است تا بدین‌وسیله میانمار بتواند «در شکل دادن به جهانی صلح‌آمیزتر، مرفه‌تر، عادلانه‌تر، و آزادتر سهیم باشد.»

باراک اوباما با وجود این در هشداری گفت که دولت غیرنظامی میانمار باید به تقویت دموکراسی ادامه دهد و یا «نگاهبان آن باشد» و درغیر این صورت حمایت آمریکا پایان خواهد یافت.

آمریکا پس از اصلاحات انجام‌شده در میانمار بخشی از تحریم‌های اقتصادی خود را علیه این کشور لغو کرده و رییس‌جمهوری آمریکا نیز قول داده‌است در صورت ادامه روند اصلاحات، بر سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده در این کشور بیافزاید.

حکومت میانمار از سال گذشته برای نخستین بار پس از دهه‌ها، انتخابات آزاد برگزار کرد و شمار زیادی از زندانیان سیاسی، از جمله آن سان سوچی را آزاد کرد. حزب خانم سوچی توانست با شرکت در این انتخابات ۸۱ درصد از کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند.

باراک اوباما در دیدارهای روز دوشنبه خود تأکید کرد که به باور ایالات متحده، اصلاحات ایجادشده در میانمار «می‌توانند امکاناتی باورنکردنی برای پیشرفت این کشور فراهم کنند.»

او با اعلام اینکه «آمریکا با شماست» افزود: «مطمئنیم که حمایت آمریکا در سال‌های دشواری که پیش‌رو دارید همواره ادامه خواهد داشت.»

به نوشته خبرگزاری آلمان، آن سان سوچی در دیدار روز دوشنبه خود با باراک اوباما گفت که باید نسبت به «خوش‌بینی بیش از اندازه به پیشرفت میانمار» محتاط بود و افزود که «باید احتیاط کنیم تا به دام سراب موفقیت نیفتیم.»

منتقدان سفر اوباما به میانمار می‌گویند که این سفر «زودهنگام» است و حکومت میانمار هنوز همه زندانیان سیاسی را آزاد نکرده‌است و به گفته این منتقدان، حکومت فعلی این کشور اقدامات لازم را نیز برای توقف خشونت‌های پیش‌آمده میان اکثریت بودایی و اقلیت مسلمان در ایالت راخین میانمار انجام نمی‌دهد.

انتظار می‌رود او در این سفر رسما ارائه حدود ۱۷۰ میلیون دلار کمک مالی به برمه را اعلام کند. باراک اوباما پیش از سفر به برمه، در بانکوک، پایتخت تایلند در پاسخ به منتقدان گفته‌بود که دیدارش از برمه به معنای تایید کامل و بی‌چون و چرای دولت برمه نیست. او گفت: «فکر نمی‌کنم کسی این تصور را داشته باشد که برمه به جایی که لازم است، رسیده باشد.»

او اضافه کرد: «به معنای دیگر، اگر منتظر باشیم تا به یک دموکراسی کامل دست یابند و بعد با آنها وارد تعامل شویم، به نظرم باید زمان زیادی را در انتظار بمانیم.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اوباما را در این سفر همراهی می‌کند. خانم کلینتون نزدیک به یک سال پیش هم به برمه سفر کرد.

علاوه بر میانمار، باراک اوباما قصد دارد به کامبوج نیز سفر کند و امروز، ۳۰ آبان‌ماه در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج، در نشست آسیای شرقی شرکت کند.

قرار است که نشست شرق آسیا با حضور نمایندگان ۱۸ کشور، ۱۰ کشور عضو و هشت کشور دیگر (آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، روسیه، استرالیا و نیوزیلند) برگزار شود.