گروه بین‌الملل- سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه سپتامبر برای نخستین‌بار طی شش ماه گذشته افزایش یافت. این مساله حاکی از بهبود رشد اقتصادی پس از هفت فصل کاهش است.

به گزارش بلومبرگ، دیروز،شنبه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد درآمد خالص این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته ۸/۷ درصد افزایش یافته و به ۳/۴۶۴ میلیارد یوآن(۳/۷۴ میلیارد دلار) رسیده است. این در شرایطی است که در ماه اوت شرکت‌های صنعتی با کاهش ۲/۶ درصدی درآمد روبه‌رو شدند و بیشترین افت درآمد آنها در سال جاری رقم خورد. گزارش‌‌هایی که پیشتر منتشر شده بود نشان داد تولیدات صنعتی و خرده‌فروشی در ماه سپتامبر افزایش یافته و شاخص تولید در ماه اکتبر رشد کرده است. براساس گزارش هفته گذشته شینهوا، خبرگزاری دولتی چین، ون جیابائو، نخست‌وزیر این کشور، گفته است اقتصاد همچنان تغییرات مثبت از خود نشان خواهد داد.

ونگ تائو،اقتصاددان ارشد چینی یو‌بی‌اس در هنگ‌کنگ، پیش از انتشار این گزارش گفته بود: «قیمت بالای کالاها رو به کاهش گذاشته است، بنابراین امکان افزایش سود شرکت‌های چینی وجود دارد.»

براساس گزارش دفتر ملی آمار چین، سود شرکت‌های صنعتی چین در نه ماه نخست سال جاری ۸/۱ درصد کاهش یافته و به ۵/۳ تریلیون یوآن رسیده است. این در شرایطی است که در هشت ماه نخست سود این شرکت‌ها ۱/۳ درصد افت کرده، اما طی همین مدت در سال ۲۰۱۱ با جهش ۲۷ درصدی روبه‌رو شده بود. دولت از اکتبر سال ۲۰۱۱ ارائه گزارش ماهانه تغییرات سود سالانه شرکت‌ها را آغاز کرده است.

براساس این گزارش، درآمد شرکت‌های صنعتی در نه ماه نخست نسبت به سال گذشته ۲/۱۰ درصد افزایش داشته و به ۷/۶۵ تریلیون یوآن رسیده است. فروش شرکت‌ها نیز در دوره ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۱، ۶/۲۹ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر، جیا کانگ، محقق وزارت دارایی چین، دیروز، شنبه، در کنفرانسی گفت احتمالا رشد اقتصادی چین در فصل چهارم افزایش خواهد یافت. این کشور به هدف رشد ۵/۷ درصدی در کل سال خواهد رسید و افزایش رشد در فصل چهارم به احتمال زیاد در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

این در شرایطی است که مقامات چین روز جمعه اعلام کردند این کشور حتی با وجودی که رشد ذخایر خارجی کاهش یافته است، از فرار سرمایه آسیب نخواهد دید. اداره دولتی ارزهای خارجی چین اعلام کرد مازاد حساب جاری این کشور در فصل سوم ۶/۷۰ میلیارد دلار بوده و مازاد حساب جاری در نه ماه گذشته به ۸/۱۴۷ میلیارد دلار رسیده است.