کاخ سفید اعلام کرد اوباما به زودی از برمه دیدار خواهد کرد

گروه بین‌الملل- ستاد انتخاباتی میت رامنی، نامزد پیشین جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری که هفته گذشته برگزار شد، روزپنج‌شنبه و ۳۶ ساعت پس از پایان رسمی انتخابات در آمریکا و مشخص شدن پیروزی باراک اوباما، شکست در ایالت فلوریدا را هم پذیرفت. برت داستر، مشاور بلند‌پایه رامنی در فلوریدا در همین‌باره گفت: «شمار آرا در فلوریدا نشان می‌دهد که اوباما برنده انتخابات شده‌است.»

به این ترتیب باراک اوباما، نسبت به سال ۲۰۰۸ میلادی دو ایالت کارولینای شمالی و ایندیانا را از دست داد. در آرای مستقیم هم اوباما حدود ۵/۹ میلیون رای کمتر از دوره قبل به دست آورد. کارولینای شمالی ۱۵ رای الکترال و ایندیانا ۱۱ رای الکترال داشتند. به این ترتیب با احتساب ۲۹ رای ایالت فلوریدا تعداد آرای کالج انتخاباتی اوباما به ۳۳۲ رای رسید.

اوباما در سال ۲۰۰۸ یک رای الکترال ایالت نبراسکا را (که در مجموع ۵ رای الکترال دارد و مانند ایالت مین تنها ایالت‌هایی هستند که آرای الکترالشان تقسیم‌پذیر است) هم به دست آورده بود که این بار این یک رای را نیز از دست داد.

***

این همه در شرایطی است که روز پنج‌شنبه و دو روز پس از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، کاخ سفید از سفر اوباما به برمه - میانمار- خبر داد. به این ترتیب او نخستین رییس‌جمهوری ایالات‌متحده خواهد بود که از برمه دیدار می‌کند.

قرار است اوباما در جریان این سفر با آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان و تین شین، رییس جمهوری برمه ملاقات کند.

اوباما در جریان این سفر که بین هفدهم تا بیستم نوامبر - ۲۷ تا ۳۰ آبان ماه- انجام می‌شود از کشورهای تایلند و کامبوج هم دیدار خواهد کرد. دولت برمه اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اصلاحاتی را به اجرا گذاشته است که دولت آمریکا از آن استقبال می‌کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات‌متحده هم اولین مقام ارشد آمریکا است که از برمه دیدار کرده‌است. او در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ به برمه رفت.

دیدار اوباما از برمه بخشی از سفر چند روزه او به اجلاس انجمن ملل آسیای جنوب شرقی( آ.س.آ.ن ) در کامبوج است. پس از آنکه برمه زندانیان سیاسی خود را آزاد کرد و سوچی در انتخابات پارلمانی این کشور انتخاب شد، آمریکا هم سفیر دائمی خود را در برمه تعیین کرد و تحریم‌ها را علیه این کشور به حالت تعلیق در آورد. آمریکا همچنین قرار است تحریم‌های وارداتی کالاها از برمه را کاهش دهد.

تحریم واردات کالا یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های تحریم‌های باقیمانده آمریکا علیه این کشور است. تحلیلگران می‌گویند دولت اوباما تغییرات سیاسی در برمه را فرصتی می‌بیند تا از نفوذ چین در منطقه بکاهد. به نظر می‌رسد که سازمان‌های حقوق بشری از سفر اوباما به این کشور انتقاد کنند چون که دولت برمه هنوز موفق نشده است تا به خشونت‌ها در غرب این کشور پایان بخشد.