مدیر خبر بی‌بی‌سی هم کناره‌گیری می‌کند

هلن بودن

گروه بین‌الملل-‌ هلن بودن، مدیر بخش خبر بی‌بی‌سی و معاون او به طور موقت و تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات داخلی، از سمت‌هایشان کنار می‌روند.

کناره‌گیری این دو نفر به دنبال استعفای جورج انتویسل، مدیر کل بی‌بی‌سی انجام می‌شود. مقامات رسمی بی‌بی‌سی هنوز درباره این اقدام خانم بودن و معاونش استیو میچل اظهارنظر نکرده‌اند، ولی گفته شده است که به زودی اطلاعیه‌ای در این باره صادر خواهد شد.

انتویسل بعد از آن استعفا داد که پخش گزارشی در یکی از برنامه‌های بی‌بی‌سی زمینه‌ساز طرح اتهاماتی درباره آزار جنسی کودکان علیه یکی از سیاستمداران محافظه‌کار باسابقه بریتانیا شد.

این گزارش در برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی پخش شد.

تحقیقات داخلی

در حال حاضر چهار تحقیق جداگانه در مورد عملکرد بی‌بی‌سی در پوشش خبری رسوایی جیمی سویل، فرهنگ و سنت‌های رایج در بی‌بی‌سی در دوره کاری او، روش‌های مقابله با آزار جنسی در بی‌بی‌سی و برنامه اخیر نیوزنایت (که به کناره گیری مدیرعامل بی‌بی‌سی منجر شد) در جریان است.

بعد از طرح ادعاهایی مبنی بر آزار جنسی کودکانی که در برنامه‌های تلویزیونی جیمی سویل شرکت داشتند، گزارش شد که سردبیر برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی پیش از این، مانع پخش گزارشی درباره این رسوایی شده است. در زمان اتخاذ این تصمیم نیوزنایت، هلن بودن، مدیر خبر بی‌بی‌سی و جورج‌انتویسل مدیر تلویزیون بی‌بی‌سی بود.

جورج انتویسل دستور انجام تحقیقات درباره این تصمیم نیوزنایت و نیز درباره فرهنگ و سنت‌های رایج در بی‌بی‌سی در دوره کاری او را داده بود.

پس از استعفای انتویسل اعلام شد که حقوق یکسالش به او داده خواهد شد که معادل ۴۵۰ هزار پوند است.

براساس گزارش‌ها، این تصمیم، انتقاد نمایندگان پارلمان بریتانیا را به دنبال داشت و نمایندگان حزب کارگر خواهان پاسخگویی فوری وزیر فرهنگ بریتانیا در این باره شده‌اند.